De Kolonie. H@ck

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Mirjam Mous
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een futuristische wereld

[Recensie] Holden is erachter gekomen wie hier de werkelijke vijand is. De mensheid loopt groot gevaar, en hij moet Prissy en haar hackervrienden stoppen voordat het te laat is. Prissy is er alleen van overtuigd dat ze de leiders kan ontmaskeren, kan ze wel overtuigd worden? Paradise is een maatschappij vol controle, kan dit een beschaafde samenleving worden?

Mirjam Mous is een auteur die al vele spannende boeken op haar naam heeft staan, maar nog niet een boekenreeks. Nu heeft ze H@ck geschreven, een tweeluik over een futuristische wereld waarin burgers weinig vrijheid hebben. Het eerste deel vond ik zeker wat hebben, maar zou het verhaal mooi worden afgesloten in het tweede deel?

De schrijfstijl is weer echt heerlijk. Mirjam Mous staat er om bekend dat ze een hele vlotte schrijfstijl heeft en het verhaal vol gooit met spanning, wat ook in dit boek is gelukt. Ik ging echt met een enorme vaart door dit boek heen, er was lekker veel actie. Daarbij werden perspectieven van Holden en Prissy afgewisseld, waarbij hoofdstukken vaak eindigden met cliffhangers of een nieuwe wending waardoor je nieuwsgierig raakt naar meer.

De denkwijze van de personages past ook heel erg bij hun leeftijd, net als de taalgebruik. Holden en Prissy zitten aan twee verschillende kanten na het eerste deel, wat het voor ze allebei erg lastig maakt. Ik vond de personages soms nog iets te vlak, alsof ik geen gedetailleerd beeld van ze kon krijgen. Aan de andere kant was de worldbuilding erg sterk. Het is erg interessant om te zien hoe deze toekomstige wereld in elkaar steekt, helemaal als je de verschillende kanten benadert. Is het goed als er totale controle is en alles geregeld wordt, of is de vrijheid juist goed? Maar in welke mate? Dit zet je zeker aan het denken, wat het verhaal des te interessanter maakt. Daarbij is de weg naar deze toekomst heel huiveringwekkend, aangezien het op sommige vlakken enorm lijkt alsof we dezelfde kant op gaan.

Pf

Hoewel ik het einde van het verhaal niet ontzettend spannend vond, is het einde aan de andere kant ook prettig en zorgt het ervoor dat je nog lang nadenkt over dit futuristische beeld. Deze boeken zijn perfect voor jongeren, omdat Mirjam Mous een ster is in sterke spanning opbouwen. Daarbij zijn Holden en Prissy realistische personages en zorgt het voor genoeg stof tot nadenken. Boekenseries schrijven kan Mirjam Mous wel, ik kijk uit naar nog meer spannende boeken van deze auteur!

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy