De kookschool van Oom Iwan

Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Trudy van der Wees
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een autoriteit op het gebied van koken en gezonde voeding

[Recensie] Iwan Kriens leefde van 1871 tot 1957. Een roerige tijd met twee wereldoorlogen en enorm veel veranderingen. Hij werd geboren in Den Haag en liep op 15-jarige leeftijd weg van huis. Na wat omzwervingen werd hij in 1900 chef-kok in Londen waar hij een grote naam opbouwde. Hij stond aan de wieg van de allereerste kookschool voor professionals en op deze school leerden generaties grote chefs het vak. Hij schreef ook een aantal kookboeken. De bekendste en waarschijnlijk ook belangrijkste was The Victory Cookery Book waarin hij laat zien hoe je in tijden van schaarste toch goed kunt eten. Hij werd er beroemd mee en gaf heel wat kookdemonstraties. In Engeland werd hij gezien als een autoriteit op het gebied van koken en gezonde voeding. Het is hem gelukt om een positief stempel te drukken op de Engelse keuken. Met name omdat hij tot hoofdonderwijzer benoemd werd van de London County Council Cookery Technical School. Tot op de dag van vandaag een kookschool waar beroemde koks vandaan komen zoals Jamie Oliver.

In het boek De kookschool van oom Iwan beschrijft de journaliste Trudy van der Wees het leven van Iwan Kriens. Haar man is naamgenoot en nazaat van deze chef kok en bij toeval ontdekte hij dat oom Iwan een wel heel bijzondere man was geweest. Het is bijzonder boeiend om te lezen hoe Trudy het leven van oom Iwan langzaam maar zeker ontrafelt. Hoe ze foto’s, boeken, artikelen en bezoeken aan plaatsen waar meer informatie te vinden was uiteindelijk chronologisch op een rij krijgt. Dat zal niet makkelijk geweest zijn want zo weinig als ze in het begin wisten, zo ontzettend veel informatie hadden ze na een aantal jaren zoeken.

Het eerder genoemde boek The Victory Cookery Book schreef Iwan samen met Dorothy Peel voor wie ook een plek in het boek van Trudy van der Wees is ingeruimd. De recepten zijn nog altijd even actueel en bruikbaar en allemaal getest door een groep enthousiaste hobbykoks. De in het boek opgenomen recepten zijn niet voorzien van een glossy foto van het eindresultaat maar dat hebben ze ook helemaal niet nodig. Ze zijn simpel en alhoewel ze duidelijk bedoeld zijn om in tijden van schaarste toch iets lekkers op tafel te zetten zijn ze ook in tijden waar geen schaarste heerst nog de moeite van het maken waard.

Toch zijn de recepten niet het belangrijkste. Ze zijn een leuke aanvulling maar het verhaal van oom Iwan zelf is wat het boek zo boeiend maakt. Zijn leven is een aaneenschakeling van belangrijke en bijzondere gebeurtenissen en Trudy van der Wees heeft op onnavolgbare wijze al die stukjes en stukken informatie boven water gehaald en aan elkaar geregen tot een geweldige culinaire geschiedenis over een man die zijn tijd ver vooruit was. Samen met de foto’s en documenten en de extra’s over andere familieleden, schilderijen en nog veel meer maakt dat het boek een ‘must read’ voor liefhebbers van (culinaire) geschiedenis.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl