De koperen koning

Zaterdag, 18 februari, 2023

Geschreven door: S.A. Chakraborty
Artikel door: Demi Stein

Terug naar Daêvabad

[Recensie] Het lijkt erop dat het verhaal de draad oppakt waar het in deel één, De bronzen stad, was geëindigd, maar na de proloog maken we een grote tijdsprong van vijf jaar. Magische genezer Nahri is druk bezig in de ziekenboeg en leert steeds meer over haar magische krachten. Haar huwelijk met Muntadhir loopt niet zo goed.

Prins Alizayd is verbannen en terechtgekomen in een woestijndorp, waar zijn nieuw verkregen watermagie zich op verrassende wijze ontwikkeld. Ondertussen is de eeuwenoude Darayavahoush weer tot leven gewekt, Nahri’s moeder. Deze sterke Nahid-magiër wil Daêvabad terug veroveren. Zal haar dit lukken?

Woordenlijst is zeer welkom
De Daêvabad-serie is er één waar je niet teveel tijd tussen de delen moet laten. Er zitten veel bijzondere namen, termen, technieken en gebruiken in, waardoor het een fantasy-serie is met veel diepgang. De keerzijde hiervan is dat het een ingewikkeld verhaal kan zijn met woorden die lastig te onthouden zijn. Gelukkig zit achterin dit boek een namen- en woordenlijst, waardoor je even kort kan zoeken wie bijvoorbeeld Nahri ook alweer is en wat de betekenis is van bepaalde termen.

S.A. Chakraborty geeft in De koperen koning geen terugblik op het voorgaande deel. In combinatie met de sprong van vijf jaar verder zorgt dit ervoor dat je opnieuw moet wennen aan de personages, de wereld en alle gebruiken die daarbij horen. Dit kan je in eerste instantie als een worsteling ervaren, maar dat is het zeker waard.

De koperen koning komt qua spanning langzaam op gang. Je leest in het begin voornamelijk over welke invulling de personages momenteel aan hun leven geven en wat hun ambities zijn. Hierdoor krijg je direct weer te maken met de bijzondere gebruiken in Daêvabad, hetgeen wat deze serie onder andere bijzonder maakt.

Arabische legendes en middeleeuwse geschiedenis
S.A. Chakraborty heeft een fantasy-serie geschreven waarbij ze de gebruiken van de maatschappij goed neer wil zetten. Het is een serie die moslims met plezier kunnen lezen zonder zich te ergeren aan gewoontes die voor hun storend zijn. Dit verhaal is dan ook op voor de hand liggende bronnen gebaseerd zoals bijvoorbeeld op de Arabische legendes en de middeleeuwse geschiedenis van het Midden-Oosten. Alleen hierdoor voelt het als een unieke serie. S.A. Chakraborty won met haar debuut De bronzen stad de Booknest.eu award for best Debut Novel.

Wanneer Alizayd noodgedwongen terugkeert naar Daêvabad komt het verhaal in een stroomversnelling terecht. De spanning wordt alsmaar hoger door de gebeurtenissen die zich kort achter elkaar opvolgen. Hierdoor komt de complexiteit van het verhaal, de magie, de mythologie en politieke intriges sterk naar voren. Het is ook zeer interessant om te zien welke rollen personages innemen en wat zij doen om hun wensen realiteit te maken en hoe listig zij daar in kunnen zijn.

Een andere wereld
Er wordt verwacht dat je goed bij de les blijft, anders kan je belangrijke details missen. Het bewijst hoe ingewikkeld dit verhaal kan zijn, maar de manier waarop S.A. Chakraborty dit heeft uitgewerkt is prachtig. Alle verhaallijnen kloppen, de spanning zorgt ervoor dat je door wil blijven lezen en de bijzondere schrijfstijl neemt je mee in een compleet andere wereld. Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op zijn plek en klap je het boek dicht met de wens direct door te kunnen met het derde en laatste deel van deze serie.

De koperen koning is het tweede deel in de spannende Daêvabad serie. Na een langzame start word je meegenomen in een bijzonder spannend en politiek spelletje. De personages maken interessante ontwikkelingen door en er gebeuren veel magische dingen. Het slotdeel Het gouden rijk wordt in maart 2023 verwacht.

—