De kortste dag

Zaterdag, 9 november, 2019

Geschreven door: Susan Cooper, Carson Ellis
Artikel door: Katelijne van Alem

“De kortste dag kwam, en het jaar ging om.”

De auteur

[Recensie] Susan Cooper is een Britse schrijfster. Ze studeerde aan de Slough High School en Sommerville College. Ze werkte na haar studie als verslaggever en schreef in haar vrije tijd boeken. Ze begon in die periode aan haar vijfdelige serie De duistere vloed Cyclus. Met fulltime schrijven begon ze in 1963 toen ze in de Verenigde Staten ging wonen en trouwde met een professor.

De illustrator

Carson Ellis heeft al meerdere sfeervolle boeken gemaakt, waaronder Thuis. Met Kek iz tak? won ze een Zilveren Palet. Carson is een Amerikaanse kunstenares uit de Amerikaanse stad Portland. In 1988 studeerde ze af op schilderen. Ze maakt ook vaak covers van cd’s en singles en ze verkoopt zo nu en dan losse kunstwerken.

Verhaal

“De korte dag kwam en het jaar ging om…”

Al duizenden jaren vieren we de terugkeer van het licht als na de kortste dag de dagen weer gaan lengen. Met kaarsen en vredesvuren.
Feestelijke rituelen verbinden het oude met de belofte van wat gaat komen.

Ritme

Het verhaal achterin het boek vertelt over het jaarlijks ritme van mensen. Het zou leuk kunnen zijn om samen met je kind(eren) te kijken wat jullie allemaal vieren door het jaar heen. Ook kun je samen rituelen bedenken, zet je bijvoorbeeld graag een kerstboom of maken jullie samen een taart voor een verjaardag. Deze mooie, soms kleine en soms grote rituelen, zijn belangrijk in het leven en zijn vaak de fijne momenten om aan terug te kunnen denken.

Kerst en midwinter

Het verhaal vertelt over midwinter, het vieren van de terugkeer van licht. In Nederland vieren we het Kerstfeest en dit boek is erg mooi om rond deze tijd voor te lezen. De platen en het gedicht zullen voor kinderen en volwassenen mooi zijn. Ook kan het in de wintermaanden prima voorgelezen worden. Samen kunnen jullie praten over Kerst, wat het kerstverhaal is en wat het licht met je doet. Hoe vind je het dat de dagen korter zijn en dat je met zijn allen binnen met kaarsjes kan gaan zitten?

Vormgeving

Het boek laat zich als een mooi sprookje openen. Sfeervol, illustraties die je meetrekken naar de kortere dagen in het jaar. Het gedicht is erg mooi vertaald en gezamenlijk met de illustraties vormen ze een prettig geheel. Wanneer er Kerst wordt gevierd straalt het boek feest en vrolijkheid uit, de lichtjes komen door het hele boek terug. Achterin wordt uitleg gegeven over Midwinter, Zonnewende. Een mooi stukje verdieping waar je je kinderen in mee kunt nemen. Het gedicht zou in je eigen gezin als ritueel terug kunnen komen in de wintermaanden. Echt een aanrader!