De kracht van de liefde

Woensdag, 18 mei, 2022

Geschreven door: Mary Schoon
Artikel door: Lisanne Ortsen

Voorbestemde en voorwaardelijke liefde

[Recensie] Mary Schoon is inmiddels een bekende naam in de categorie historische romans en beschrijft op een indrukwekkende manier het leven van vroeger. Vaak met een boerderij als decor en over uiteenlopende taboeonderwerpen die vroeger als problematisch ervaren werden. De kracht van de liefde gaat over turfstekers uit de twintigste eeuw die een zwaar leven hadden.

Jaren geleden heb ik een rondleiding gehad in het openluchtmuseum It Damshus – gelegen in het Friese Nij Beets – waar het armoedige leven van een turfsteker op een actieve en mooie manier werd neergezet. Na zo’n bezoekje kun je alleen maar respect hebben voor de veenarbeiders die lange dagen in de drek maakten voor een schamel loon. Vandaar dat dit boek mij meteen aansprak.

Als kind speelden Gard Donkers en Evelina Westers veel met elkaar. Evelina ontsnapte dan aan het strenge regime van haar tante en Gard leerde haar het wilde en het vrije leven op de hei. Ze konden niet zonder elkaar tot Evelina naar een kostschool werd gebracht en dit een einde maakte aan een dierbare vriendschap.

Jaren later woont Gard Donkers nog steeds met zijn vader en twee oudere broers in een armoedig hutje op de heide en werken ze als turfstekers voor de rijke veenbaas Jacob Westers. Als Evelina terugkeert naar haar ouderlijk huis, lijkt haar toekomst al te zijn vastgelegd en moet ze trouwen met de knappe en rijke Lucas Feenstra. Diens familie bezit een paar turfstrooiselfabrieken. Totdat ze opnieuw oog in oog komt te staan met haar oude jeugdvriend en ze haar hart verliest.

Dans Magazine

Petje af voor Mary Schoon – en niet voor de rijke veenbaas – die weer een mooi verhaal heeft neergezet, gebaseerd op de harde feiten van het erbarmelijke leven van een veenarbeider. Het contrast tussen rijk en arm kon niet beter neergezet worden en is schrijnend om te lezen. Dat kun je in deze huidige tijd niet meer voorstellen. De hoofdstukken worden grotendeels beschreven vanuit het perspectief van Gard en Evelina waardoor je goed inzicht krijgt in beide, totaal verschillende levens. De schrijfstijl is vloeiend en is prettig om te lezen.

Hoe dieper je in het boek komt, des te meer valt het op dat diverse personen een karakterwisseling ondergaan. Dit deed mij denken aan een verhaal van Charles Dickens, die op magnifieke wijze een stuk chagrijn liet veranderen in een suikeroom. De setting en de sfeer zijn goed neergezet en geven het gevoel dat je jezelf als kruier tussen de modder en drek waant. Ik geef dit boek een welverdiende 3,5 ster.