De Kruisvaarders

Woensdag, 4 maart, 2020

Geschreven door: Dan Jones
Artikel door: Silke Wimme

Dan Jones is een meesterverteller

[Recensie] Dan Jones is een Brits journalist die geschiedenis studeerde aan de Pembroke College (van de University of Cambridge) en is vooral gekend voor zijn historische boeken. In 2012 publiceerde hij zijn tweede boek The Plantagenets: The Kings Who Made England, die de basis werd van de Channel 5 serie Britain’s Bloodiest Dynasty: The Plantagenets.

Zijn nieuwste boek is een uitgebreid werk over de kruisvaarders. Hij neemt ons mee vanaf de eerste kruistocht in 1095 tot aan de het verlies van het laatste Christelijke bolwerk in de Lévant. Het boek bestaat uit drie grote delen en vijfentwintig kleinere hoofdstukken. In een eerste deel zal Dan de tijdsgeest en het gedachtengoed die heeft geleid tot de eerste kruistocht grondig uit de doeken doen. Voor de lezers geeft dit een duidelijk beeld van waaruit het idee voor de kruistochten is ontstaan. Hij neemt ons in dit deel ook mee naar de eerste kruistochten, opgeroepen door Paus Urbanus II. Onder leiding van onder andere Godfried van Bouillon en graaf Robrecht van Béthune, gingen duizenden mensen op weg naar het Heilige Land, hierbij vergeet hij zeker niet om melding te maken van de kleinere volkskruistocht georganiseerd door Peter de Kluizenaar.

Héél opmerkelijk is zeker het verhaal van de eerste genocide tegen Joden in Duitsland tijdens deze eerste kruistocht. Deze was grotendeels een grote plunder- en rooftocht en dit mogen we zeker niet vergeten. In een tweede deel gaat de aandacht naar de groei en de ontwikkelingen van de kruisvaarderstaten, waardoor er een tweede en derde golf van kruistochten ontstond. Dit deel eindigt met de verovering van Jeruzalem door Sala’din. In een derde en laatste deel zal men alles doen om deze terug te heroveren.

Deze drie delen bestaan uit kleine hoofdstukjes en in elk van deze hoofdstukjes staat telkens één persoon die belangrijk was tijdens de kruistochten centraal, van Urbanus II en Sigrud I van Noorwegen, tot Anna Komnene de dochter van de Byzantijnse Keizer Alexios I Komnenos en Margaretha van Beverly die Jeruzalem verdedigde met een kookpot op haar hoofd. Op deze manier beleven we de kruistochten vanuit zeer verscheidende perspectieven en creëert de auteur op een slimme manier de mogelijkheid om verschillende aspecten van de kruistochten onder de loep te nemen, wat het geheel toch nog interessanter maakt. Hiernaast maakt de auteur gebruik van zeer uiteenlopende en verscheidene bronnen zoals de Arabische geschiedschrijver Ibn al-Athir, Anna Komnene, Fulcher van Chartres, Robert de Monnik en Snorri Sturluson. Van deze bronnen zal de auteur ook citaten aanhalen in zijn betoog en op deze manier wordt het geheel nog echter en authentieker.

Heaven

Dan Jones heeft een levendige schrijfstijl en hoewel De Kruisvaarders een dikke pil is vol data en namen leest het als een klassieke ridderroman. Het is een vaardigheid om deze complexe geschiedenis op een duidelijke leesbare manier te brengen en hier is Dan met glans in geslaagd. Ik kon het boek niet wegleggen en het voelde alsof ik midden in de kruistochten zat: de geuren, kleuren, politieke atmosfeer, … .

Bijzonder is toch ook nog het epiloog waarbij de auteur een link legt tussen de kruistochten en hedendaagse ontwikkelingen. Persoonlijk vind ik het altijd wat gevaarlijk om een link te leggen tussen hedendaagse ontwikkelingen en de kruistochten maar de auteur haalt toch sterke argumenten aan die je tot nadenken zetten.

Het boek zelf is een mooi verzorgde uitgave, kwaliteitsvol gebonden met middenin een bundel aan foto’s om alles nog beter te kunnen visualiseren en achteraan een uitgebreide bibliografie. De lijst van de belangrijkste personages is bovendien een must, gezien de vele namen die in het boek voorkomen.

Als liefhebber van geschiedenis heb ik De Kruisvaarders met veel plezier gelezen. Dan Jones is een meesterverteller, zelfs het saaiste stukje uit onze geschiedenis zal deze man nog op een intrigerende manier kunnen vertellen. Laat hem de geschiedenisboeken voor de scholen schrijven en kinderen zullen van de saaie lessen houden. Een 4,5 sterren voor deze kanjer.