De kustmoorden

Maandag, 3 mei, 2021

Geschreven door: J.D. Barker, James Patterson
Artikel door: Peter van Bavel

Niets lijkt wat het is

[Recensie] Wat een affiche. Een dikke thriller van J.D. Horen, zien en zwijgen Barker en James ‘Alex Cross’ Patterson. Dat staat op voorhand garant voor een succesverhaal en bestseller-verkopen. En dat klopt. Binnen een vloek en een zucht staat dit boek hoog in de verkooplijsten.

Ik start met lezen in de zon. Het boek is uit op een regenachtige dag, na een week waarin ook nog sneeuw viel. Ik wil u niet met het weer vervelen en toch is het illustratief dat de weergoden alle soorten weer hebben getoond en ik al die tijd over dit boek heb gedaan. De openingszin is de meest spannende zin waarmee een boek kan beginnen: Waar zul jij zijn als jouw leven ophoudt? Een vraag waar je liever niet over na wilt denken. En waar je ook geen tijd voor hebt. De kickstart waarmee Patterson zijn boeken kenmerkt is hier ook aanwezig. In no-time ben je vertrokken in een moordend tempo. De gaspedalen worden tot de bodem ingetrapt en we komen los van de grond.

Michael komt thuis en vindt een onbekende vrouw in zijn badkuip. Omdat ze niet meer leeft belt hij de politie. De politie heeft in korte tijd een berg bewijslast tegen Michael in bezit, dat hij de vrouw zeer goed kent en ziet in hem de hoofdverdachte van moord. Michael heeft de vrouw echter nog nooit gezien.

Het handelsmerk van James Patterson is daarnaast het gebruik van korte hoofdstukken, groot in aantal met bij ieder eind een huizenhoge cliffhanger. Het werkt. J.D. Barker weet ook de spanning te verhogen en gebruikt hierbij de psyche van de mens en zijn handelen als uitgangspunt. Het haalt in dit geval de vaart uit het geheel. Ja, het is een talent en in strijd met de kwaliteiten van Patterson. En mijn mening is dat hierdoor een ietwat hobbelige rit ontstaat. Zo hobbelig dat het mij niet vast kan houden. De tempowisselingen voelen niet natuurlijk aan en weten de spanning niet vast te behouden.

Het Weer Magazine

Op de achterflap van het boek staat een reactie van de Pittsburgh Post-Gazette: ‘De samenwerking tussen Patterson en de getalenteerde J.D. Barker resulteert in een pageturner vol plottwists, hinderlagen en bloedstollende actie’. Op de pageturner na, sluit deze reactie aan bij mijn mening. Er gebeurt veel. In een tempo dat wisselt. Er wordt gemoord en gerechercheerd. En het boek bevat een dikke stapel aan plottwists. Zoveel dat het zelfs onsamenhangend en nog moeilijk te volgen en te geloven is. En ook dat resulteert in een unheimisch gevoel. Een wrikkend verhaal is het resultaat. En zo blijkt dat wanneer je twee van de beste thrillerauteurs bij elkaar zet, het niet leidt tot 1 + 1 = 3. Ik mis de kenmerkende stijl van beide kwaliteitsauteurs doordat de ander het kwalitatief weet te ondermijnen.

De kustmoorden, een titel die nergens op slaat, de originele titel dekt veel beter de lading (The Coast-to-Coast Murders’, maakt de hoge verwachtingen niet waar. Zeker niet slecht en een prima thriller voor thriller-liefhebbers. Voor een kwaliteitsthriller kun je beter kiezen voor een boek van Hugo Luijten, Pjotr Vreeswijk of Wouter Helders. Of voor de thrillers van alleen James Patterson. Of J.D. Barker. Het verhaal lijkt keer op keer naar een andere ontknoping te leiden. Niets lijkt wat het is. Uiteindelijk was ik blij dat het uit was. Er blijft na afloop ruimte voor een vervolg en dat zou ik wel willen lezen. Het hoge niveau van de eerste vijftig bladzijden is echter nergens meer teruggekeerd. Dat resulteert voor mij in een beoordeling van drie sterren. Prima maar geen topper. En juist dat was mijn verwachting.

Persoonlijke songtekst:
Don’t feel like home
Ease a little out