De laatste brief

Zaterdag, 9 mei, 2020

Geschreven door: Rebecca Yarros
Artikel door: Minca Huiberts

Aangrijpende en heftige standalone

[Recensie] Rebecca Yarros, bekend van de vierdelige Flight & Glory serie en Renegades trilogie, komt nu met een aangrijpende en heftige standalone. Met een mogelijk gepland auteursbezoek in de zomer in Nederland dient dit boek als een mooi voorproefje voor haar nieuwe boek De kleur van Colorado dat in juni zal verschijnen.

Ella werd op haar negentiende moeder van een tweeling en enkele jaren later eigenaresse van een prachtige bed & breakfast. Haar leven is niet makkelijk geweest en dit verwoordt ze per brief naar Beckett, die met haar overleden broer in het leger heeft gediend. Buiten Ella’s weten om, komt Beckett naar haar bed & breakfast waar hij 7 maanden wil blijven en haar wil helpen. Ella is overigens niet gediend van zijn liefdadigheidsacties, ze kan het zelf allemaal wel aan. Toch zijn haar kinderen dol op hem. Langzaamaan begint hun relatie in iets meer te veranderen, maar kunnen ze zichzelf wel aan elkaar toewijden met zoveel geheimen in hun midden?

Het verhaalt start met het introduceren van de twee personages waar dit verhaal om draait. De luchtige en duidelijke schrijfstijl zorgen ervoor dat het verhaal vlot gelezen kan worden. Sommige hoofdstukken zijn vanuit Ella’s perspectief geschreven en anderen vanuit Becketts perspectief. Dit maakt het verhaal des te interessanter, want zo wordt langzaamaan duidelijke welke geheimen ze voor elkaar verborgen houden. De personages worden naarmate het verhaal vordert, interessanter, ingewikkelder en aandoenlijker. Vooral Ella’s tweeling speelt een grote rol in de relatie tussen Ella en Beckett. Ze zijn zo levensecht en de interactie momenten met hen zo eerlijk en oprecht dat het aanvoelt als een waargebeurd verhaal. Ook de thema’s die aan bod komen in dit verhaal, overlijden, rouw, ziekte, hoop en liefde zijn krachtig uitgewerkt. Het is ongelofelijk hoe Rebecca al deze thema’s in één verhaal heeft verwerkt en het zo realistisch laat aanvoelen.

Dit boek bevat nog een extra, onbekender element: de brieven die tussen Ella en Beckett over en weer zijn gegaan. Deze zijn in een afwijkende volgorde te lezen aan het begin van elk hoofdstuk. De auteur heeft precies uitgestippeld welke brief ze wanneer aan de lezers laat lezen. Want elke brief bevat een of meerdere elementen die daarna voorzichtig of heel duidelijk terug komen in de gebeurtenissen in het opvolgende hoofdstuk. Als de brieven in de juist volgorde gedeeld zouden zijn met de lezers, zou er een stuk meer te voorspellen zijn. Het enige voorspelbare uit het verhaal is dat bepaalde geheimen die niet gedeeld worden tussen hen in blijven staan en wanneer deze worden onthuld, de bom barst. Dit is een bekend element uit de verhalen van Rebecca Yarros, maar van andere New Adult auteurs. Het enige wat je als lezer hoeft te doen, is wachten op het moment dat de waarheid aan het licht komt. Dit gebeurt vaak wel op een andere manier dan verwacht en dat maakt het verhaal weer interessant.

Doordat het verhaal zo realistisch lijkt, was het niet moeilijk om je erin te verliezen. Als de hoofdstukken niet begonnen met een brief, was het soms onduidelijk wanneer er een nieuw hoofdstuk begon. Het verhaal eist namelijk alle aandacht op van de lezer en laat je vergeten dat je een bladzijde hebt omgeslagen of aan een nieuw hoofdstuk bent begonnen. Het zit borden vol romantiek, spanning en emoties om het aantrekkelijk en interessant te houden. Trekt gerust een hele dag uit om dit boek te lezen, want het wegleggen is geen optie.

Een krachtig, hoopvol en emotioneel boek dat niet gelezen kan worden zonder traan of glimlach. Rebecca Yarros heeft opnieuw een prachtig verhaal op papier gezet.

Eerder verschenen op MyWingedBooks