De laatste dans

Woensdag, 18 september, 2019

Geschreven door: Tineke Beishuizen
Artikel door: Jeannie Bertens

Gewoon een lekker boek

[Recensie] Dit e-book bestaat uit twee verhalen. Het eerste verhaal De man die niet wilde dansen is eerder verschenen bij uitgeverij B for Books in de serie Literaire Juweeltjes. Het tweede verhaal, Elba, is splinternieuw.

In het eerste verhaal staat een man centraal die er op zondagmiddag niet aan kan ontkomen, er moet gedanst worden. Zijn nieuwe vrouw Johanna staat erop en de man heeft er een enorme hekel aan. De rest van zijn nieuwe leven bevalt hem goed, hij is weduwnaar en heeft na enkele jaren weer een liefde gevonden: Johanna. Eigenlijk is alles goed aan haar behalve dat dansen. De hele week door bedenkt hij allerlei smoezen om maar naar niet naar de zondagse dansmiddag te hoeven. Maar Johanna trapt nergens in, weet elke smoes te ontwijken en neemt hem elke zondagmiddag mee om met te hem gaan pronken. Langzamerhand wordt het een obsessie voor de man, hij wordt somberder, heeft nergens plezier meer in. Hij moet echt iets bedenken. Dan besluit hij tot een drastische daad….

In Elba staat een jonge vrouw centraal, ze komt uit een burgerlijk gezin en heeft een affaire met een schilder. Zij neemt die affaire heel serieus op maar hij doet dat niet. Wanneer ze hem betrapt met een ander weet ze niets anders te doen dan te vluchten, zo ver mogelijk weg. Een impulsief besluit dat haar op weg stuurt naar Duitsland, via Zwitserland naar Italië. Ze heeft dan al een lifter opgepikt, Eric, een Ierse zwerver. In eerste instantie is ze voor hem op haar hoede maar al gauw blijkt dat Eric geen kwade bedoelingen heeft, integendeel zelfs, hij redt haar uit een benarde situatie. Samen besluiten ze om de boot naar Elba te nemen en daar te gaan genieten van zon, zee en strand. Zij neemt haar intrek in een hotel, hij zet zijn tentje op in de natuur. Beiden worden verliefd maar niet op elkaar. Eric ontmoet Gina en zij vindt Julio. Alles lijkt perfect te gaan maar niets is minder waar!

Tineke Beishuizen is niet alleen een begenadigd columniste, ze schreef jarenlang voor Libelle, ze schrijft ook korte verhalen en boeken. In deze bundel vinden we het eerder verschenen De man die niet wilde dansen, een kort verhaal waarin een klassiek thema wordt uitgewerkt. Een aardig en onverwacht slot met ingehouden humor. Die humor vind je niet in het tweede verhaal Elba. Dat is een wat langer verhaal dat begint als feelgood en dat eindigt als een thriller. Dat doet Tineke Beishuizen knap al vind ik dat ze de ontknoping wat afraffelt, daar had beslist meer ingezeten. Al met al heb ik toch gewoon een lekker boek gelezen, vlot geschreven, drie sterren.