De laatste getuige

Dinsdag, 30 juli, 2019

Geschreven door: Liv Constantine
Artikel door: Bren De Wit

Een heerlijke thriller voor zo tussendoor te lezen

[Recensie] Kate English lijkt het in haar leven allemaal volledig voor elkaar te hebben. Buiten dat ze de erfgename is van een gigantisch fortuin, heeft ze een glorieuze carrière als chirurg in de praktijk die ze samen met haar vader runt, een perfect huwelijk en gezinsleven met een fantastische man en hun dochtertje. En dan wonen ze ook nog eens in een majestueus mooie villa. Je zou er bijna jaloers op worden. Dan wordt Kates moeder vermoord en staat haar hele leven op zijn kop. Wie kan ze nog vertrouwen? Hoe meer Kate erover nadenkt, hoe gekker ze zichzelf lijkt te maken, iedereen kan de moordenaar wel zijn. Tijdens het onderzoek komt er van alles boven water over de rijke kringen van Baltimore, schandalen, ontrouw en verraad. Dan wordt Kate ook nog eens bedreigd, ze begint briefjes te krijgen van de vermeende moordenaar, waarin duidelijk wordt aangegeven dat Kate de volgende op de lijst is.

“Wat een prachtige dag voor een begrafenis. Ik heb genoten toen ik naar je keek terwijl ze je moeder in de aarde lieten zakken. Je mooie gezicht was gevlekt en gezwollen van het huilen. Maar ik genoot toen ik zag dat je wereld in elkaar stortte. Je denkt dat je nu verdrietig bent…Wacht maar. Tegen de tijd dat ik klaar met je ben, zou je willen dat jij vandaag werd begraven.”

Haar beste vriendin Blaire, een populaire schrijfster, probeert Kate zo goed mogelijk bij te staan en is erop gebrand erachter te komen wie er achter de moord zit, maar is Blaire nog wel de persoon die Kate jaren geleden zo goed dacht te kennen? Ze hebben elkaar immers jarenlang niet meer gezien door een ruzie, toch klampt Kate zich vast aan Blaire, die haar enige constante en veilige factor blijkt te zijn in deze onhoudbare situatie. Kate lijkt niemand meer te vertrouwen en raakt het gevoel van realiteit en fictie volledig kwijt. Hoe moet dit ooit nog goed komen en hoe blijft ze uit handen van de moordenaar die steeds verder gaat met dreigen? Waar het eerst briefjes betrof, komen er nu ook hele andere dingen aan te pas. Kate begint steeds verder af te takelen en begint ze steeds meer aan zichzelf en anderen te twijfelen.

“Hilda bleef even bij de koelkastdeur staan en draaide zich toen om. ‘Kate, waarom liggen je EpiPennen hierin? ‘He? Kate stond op en liep snel naar haar toe. ‘Wie zou dat hebben gedaan?’ Iedereen die in dit huis werkte wist dat de EpiPennen op kamertemperatuur bewaard moesten worden. Hilda haalde ze eruit en schudde haar hoofd. ‘Ik heb geen idee’. Kate voelde dat ze het warm kreeg. Hilda keek haar aan alsof ze dacht dat Kate het zelf had gedaan. Ze griste de pennen uit Hilda’s hand en smeet ze in de afvalbak. “Die zijn nu niet meer goed!’”

Het boek is geschreven vanuit de ogen van Blaire en Kate, dit wisselt zich per hoofdstuk om. Toch is dit goed en duidelijk te volgen en brengt het geen verwarring tijdens het lezen. Ik vond het verhaal in het begin wat traag op gang komen, maar naarmate het verhaal vorderde, hoe sneller de verhaallijn begon te lopen. De laatste Getuige is een fijne thriller om zo even tussendoor te lezen of om mee te nemen op vakantie. Ik heb het zeker met veel plezier gelezen, maar ik was er niet ondersteboven van. De schrijfsters hebben absoluut een fijne schrijfstijl, waardoor je het boek in een rap tempo uitleest, ook weten ze de spanning fijn op te bouwen. Voor mij was het einde van het boek niet volledig een verrassing, al is het absoluut goed bedacht en zit het verhaal goed in elkaar. Wat ik al zei een heerlijke thriller voor zo tussendoor te lezen. Ik geef dit boek dan ook 3 sterren.

De laatste getuige

Het perfecte leven van mevrouw Parrish