De laatste toevlucht

Woensdag, 22 juli, 2020

Geschreven door: Marissa Stapley
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Een verhaal dat erg goed in elkaar zit

[Recensie] In De laatste toevlucht neemt Marissa Stapley haar lezers mee naar een luxueus resort in Mexico. De eigenaren van dit resort organiseren relatietherapie sessies en op het eerste gezicht lijkt het de perfecte locatie om alle problemen achter je te laten, maar al gauw komen sommige stellen er achter dat schijn bedriegt. Wanneer er vervolgens ook nog een dode valt, wordt het steeds lastiger om hun geheimen verborgen te houden.

Toen ik de eerste keer van dit boek hoorde, leek het mij al een boek wat ik zeker wilde lezen. Eenmaal begonnen in het verhaal kwam ik tot de ontdekking dat het verhaal totaal anders was dan ik oorspronkelijk dacht. Zelf was ik er namelijk vanuit gegaan dat het een typische thriller was waarbij een moord, die in het begin van het verhaal gepleegd is, moest worden opgelost. Dit bleek echter niet het geval. Het verhaal speelt zich grotendeels af voor de moord en zo kom je er uiteindelijk achter waarom de moord gepleegd wordt.

Juist door deze manier van vertellen, werd het een soort van psychologisch spel en als lezer zijnde leer je al snel de persoonlijkheden van de verschillende personages kennen. Het boek zelf bleef mij tot het einde toe intrigeren en binnen twee uur had ik het boek ook uit. Wel deden sommige stukken in het verhaal mij denken aan de sekte-serie van Mariette Lindstein, maar ik had nooit het gevoel dat ik eenzelfde soort boek aan het lezen was.

De verschillende koppels die een rol spelen in het verhaal zijn erg goed uitgewerkt. Hun relatieproblemen worden goed weergegeven, maar ook de worsteling met eigen geheimen beschrijft Marissa Stapley erg duidelijk. Hierdoor leer je de stellen echt goed kennen en voel je ook duidelijk de onderhuidse spanningen.

Naast dat ik het echt een steengoed verhaal vond, is de cover ook prachtig. Het zwembad met daarachter de zee, gaf mij spontaan zin in de zomer en ondanks dat het weer niet optimaal was toen ik het boek las, voelde het wel alsof ik op vakantie was. Voorop wordt vermeld dat het boek genomineerd is voor strandboek van het jaar, maar dit boek is ook geweldig wanneer je geen strand tot je beschikking hebt. Ik kan dan ook niet anders dan vijf sterren geven, want ik heb genoten van een verhaal wat erg goed in elkaar zit.