De laatste uren van Josephine Donkers

Zaterdag, 9 april, 2022

Geschreven door: Daniëlle Bakhuis
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een ongelooflijk goed kort verhaal

[Recensie] Het lichaam van Josephine Donkers wordt op de laatste dag van de vakantie gevonden onder een klif in Spanje. Haar twee vriendinnen waarmee ze op vakantie was zijn in shock en worden overhoord door de politie. Lucy en Isolde hebben alleen andere versies van die avond, wat is er precies gebeurd met Josephine? De waarheid moet onthuld worden, maar dit laat wel zien dat brave meisjes niks vertellen over de foute dingen…

De Best of YA XS verhalen zijn korte verhalen van vier verschillende Nederlandse YA-auteurs die op deze manier jongeren meer aan het lezen krijgen. Ik heb al enorm genoten van De laatste uren van Josephine Donkers. Ik ben erg fan van haar boeken, en ik was erg benieuwd of haar verhalen ook in korte vorm erg sterk kunnen zijn. Daar kwam ik snel achter, want dit verhaal had ik binnen een mum van tijd uit!

Daniëlle Bakhuis weet ondanks een klein aantal bladzijdes een onvergetelijke indruk achter te laten. Via geluidsgesprekken en flashbacks krijgen we te zien wat er is gebeurd op de nacht (en de dagen ervoor) dat Josephine Donkers is overleden. Op de laatste avond van de vakantie was ze opeens verdwenen, en heeft de politie twee vriendinnen van haar het droevige nieuws gemeld. Weten de twee er meer vanaf? Is Josephine zelf gesprongen, of heeft iemand haar geduwd? Je merkt al snel dat de twee vriendinnen veel te vertellen hebben, maar dat ze ook bang zijn voor het vertellen van de waarheid… Dit boek heeft veel onthullingen waardoor je constant weer een andere kant op wordt geslingerd, je verveelt je geen enkel moment!

Naast de interessante verhaallijn vond ik de personages erg sprekend. Je leest niet vanuit het perspectief van Josephine, waardoor zij op het begin erg mysterieus en afstandelijk overkomt. Ondanks dat ze erg gesloten is, krijg je door de zinnen door wel veel over haar te weten. De twee vriendinnen hebben ook beide een eigen persoonlijkheid en krijgen veel inhoud door de loop van het verhaal. Ze hebben beide hun eigen problemen en samen kunnen ze de mysteries rondom Josephine ontrafelen.

Hoewel dit boek vrij dun is, blijft het wel bij je hangen door de ijzersterke plotwendingen en de heftige ontknoping. Zeker door het nawoord van Daniëlle Bakhuis wil je het boek meteen herlezen, om daardoor bepaalde quotes op te pakken die veel hints geven naar het einde. Daar is zo goed over nagedacht, en brengt nog meer lagen aan het verhaal. Daniëlle Bakhuis heeft een spannend, interessant en ongelooflijk goed kort verhaal geschreven, een ware aanwinst aan deze Best of YA XS collectie!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

De laatste uren van Josephine Donkers

Zes seconden