De laatste vlucht

Zaterdag, 14 november, 2020

Geschreven door: Julie Clark
Artikel door: Joop Liefaard

Amerikaanse schrijfster weet wel raad met het MeToo-thema

[Recensie] De laatste vlucht is zo’n boek waarvan je halverwege denkt dat je precies weet hoe het zal aflopen. Maar het verhaal ontwikkelt zich op een manier die je niet verwacht. Via de ene plotwending na de andere bereikt het boek een climax die onvoorspelbaar is. Er zijn twee verhaallijnen, die van Claire en die van Eva. Claire is een vrouw die voor de buitenwereld het perfect leven leidt. Ze woont in een luxueus appartement in Manhattan en is getrouwd met een ambitieuze politicus. In werkelijkheid is haar leven echter een nachtmerrie. Haar man is gewelddadig en mishandelt haar. Wanneer hij niet bij haar in de buurt is wordt haar leven gecontroleerd door medewerkers van zijn staf.

Eva is sinds haar vroegste jeugd opgegroeid in pleeggezinnen, maar weet toch een beurs te bemachtigen bij een prestigieuze universiteit waar ze scheikunde gaat studeren. Langzaam maar zeker komt zij terecht in een wereld waarin ze helemaal niet wil zijn en ontsnappen daaruit is onmogelijk. De twee vrouwen besluiten te vluchten en lopen elkaar bij toeval op het vliegveld tegen het lijf. Om de verwarring bij hun achtervolgers groter te maken besluiten ze van vliegtickets te wisselen. Claire gaat naar Oakland en Eva naar Puerto Rico. De volgende dag hoort Claire dat het vliegtuig waarin Eva zit, is neergestort.

Geweld tegen vrouwen

Met de komst van de MeToo-beweging ontstond er een brede maatschappelijke discussie over geweld tegen vrouwen. Dit zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan het bespreekbaar maken van deze problematiek, maar het heeft er beslist geen einde aan gemaakt. Geweld tegen vrouwen bestaat nog steeds. Julie Clarke heeft dit thema gebruikt voor deze spannende psychologische thriller. Ze is een Amerikaanse schrijfster die woont en werkt in Santa Monica in Californië. In 2018 debuteerde zij met The ones we choose. Begin november verschijnt De laatste vlucht, een hoog geprezen psychologische thriller. Het boek werd vertaald door Els van Son.

Dans Magazine

Claire en Eva, twee moedige en kwetsbare vrouwen, stelen je hart. Twee slachtoffers van ernstig grensoverschrijdend gedrag, die een mogelijkheid zien eraan te ontsnappen en een nieuw leven te beginnen zonder angst voor gewelddadige echtgenoten, drugsdealers of verkeerde vrienden. In het eerste hoofdstuk worden een paar personages geïntroduceerd die belangrijk genoeg zijn om een grotere rol in het verhaal te kunnen spelen, maar die worden niet verder uitgewerkt.

De laatste vlucht wisselt tussen de tegenwoordige en de verleden tijd. Zij doet dit kundig; het steeds wisselende perspectief leidt nergens tot verwarring. Het boek zit vol met plotwendingen en de spanning wordt zorgvuldig opgebouwd tot een niveau waarop het bijna onmogelijk wordt het boek naast je neer te leggen. Het is een page-turner in de ware betekenis van het woord. De laatste vluchtis overtuigende psychologische thriller die tot nadenken stemt en ook laat zien dat het mogelijk is om te ontsnappen uit verschrikkelijke omstandigheden en datgene te doen wat nodig om jezelf in veiligheid te brengen.

Eerder verschenen op Pagina 85