De legende van de Vuurvogel

Zaterdag, 21 november, 2020

Geschreven door: Femke Dekker
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Fantasierijk jeugdboek

[Recensie] Op een barre winterdag vindt Ravian een prachtig gekleurde veer. Het kan niet anders, of dit is de magische veer van de Vuurvogel, uit de legende. Volgens die legende moet de vinder van de veer hem naar de Gele Steen brengen, ver weg in de bergen. Alleen dan zal zijn dorp voorspoed en geluk krijgen.

Ravian komt uit een arm dorp en zijn zusje is doodziek. Er zit niets anders op dan de tocht vol beproevingen te ondernemen. In het geheim verlaat hij zijn dorp. Al gauw komt hij erachter hoe zwaar en moeilijk de tocht is. Magische wezens en kwaadwillende mensen;  gevaar ligt overal op de loer. Maar er komen ook bijzondere en wonderlijke dingen op zijn pad.

Zal het Ravian lukken alle beproevingen te doorstaan en de magische veer naar de Gele Steen te brengen?

Het verhaal heeft een hoog tempo en Ravian komt onderweg voor een aantal dilemma’s te staan. Deze dilemma’s zijn simpel gehouden. Er zijn vaak maar twee keuzes en het is voor een volwassene makkelijk na te gaan welke daarvan de beste is. Omdat de hoofdpersoon nog maar 11 jaar is, moet hij echter wel een door een heel proces om de juiste oplossingen te vinden. Voor jonge lezers zal dit waarschijnlijk wel herkenbaar zijn.

Het verhaal bevat ook thema’s als moed, verlies verwerken, de verschillen tussen arm en rijk, verleidingen weerstaan en vriendschappen met mensen die anders zijn dan jij. Deze zijn subtiel verweven in het verhaal, zodat het verhaal wel leerzaam is maar niet belerend overkomt.

Er gebeurt wel erg veel in korte tijd. De hoge snelheid zorgt aan de ene kant voor veel spanning en het verhaal blijft nu op een lengte die behapbaar is voor een kind. Aan de andere kant is er nu voor zowel Ravian als de lezer weinig tijd om stil te staan bij wat er gebeurt. Ravian heeft het ene probleem nog niet overwonnen of hij belandt al midden in het volgende. Als het de bedoeling is dat kinderen blijven nadenken over de keuzes die Ravian maakt, kan het zijn dat ze iets meer tijd nodig hebben.

Voor de doelgroep, kinderen van tien jaar en ouder, valt er genoeg te beleven in dit verhaal.  Het zit vol magie en gevaar en heeft een moedige en inventieve hoofdpersoon. Voor volwassenen is het voor mijn gevoel iets te snel en te eenvoudig. Aangezien zij niet de doelgroep zijn, geeft dat uiteraard niets. Toch vond ik het ook als volwassene wel vermakelijk en origineel. Het lijkt me een leuk boek om samen met een kind te lezen.

Eerder verschenen op Drukinkt

De legende van de Vuurvogel