De leukste stomste dag ooit

Zaterdag, 26 februari, 2022

Geschreven door: Sophy Henn
Artikel door: Frico Sijbrandi

Pluk de dag, niets is wat het lijkt

[Recensie] De Leukste Stomste Dag Ooit  is een avontuurlijk prentenboek, waarin boze buien verdwijnen en wat stom lijkt, leuk blijkt te zijn. Wat opvalt is het gebruik van frisse kleuren en het variëren met de grootte van de letters.  Het accentueert de gebeurtenissen en nodigt uit om je helemaal onder te dompelen in het verhaal.

De Engelse auteur en illustrator Sophy Henn schrijft en illustreert kinderboeken in haar atelier in Sussex, Engeland. Haar eerste boek Where Bear? (Maar waar, beer?) was genomineerd voor de gerenommeerde Kate Greenaway Medal. Ook is Henn de auteur-illustrator van de succesvolle graphic novel-serie Pizzaz. Het materiaal waar zij het liefst mee werkt zijn zachte potloden, maar ook inkt en de kroontjespen hanteert zij graag.

Op de voorkant van het prentenboek kijken de hoofdrolspelers van het verhaal je vrolijk en een beetje vragend aan. Alsof ze willen zeggen “ga je met ons mee?”. De beer, de olifant en de leeuw staan te popelen om hun verhaal te vertellen. Maar het begint met Sem. Sem is boos en hij stampt, mokt en brult. Helpen doet het echter niet. Weglopen dan maar? Sem trekt er op uit en ontmoet de beer, de olifant en de leeuw. Stampen wordt dansen, mokken trompetteren en brullen jodelen. De donkere wolken bij Sem zijn verdwenen en blij komt hij weer thuis.

Een leuk prentenboek  vol verassing en avontuur waar de donkere wolken van het boze kind als bij toverslag veranderen in plezier en zonneschijn. De kleurrijke en grappige illustraties van Henn dragen hier zeker aan bij.

—

De leukste stomste dag ooit

Pizazz