‘De lichtkunstenaar’

Woensdag, 22 juni, 2022

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Perfecte Buren

‘Verrassende fantasy’

“In de lucht dansten lichtgevende figuren met elkaar. Dieren als beesten, hun lichaam opgebouwd uit schitterende, goudgele lijnen. Sommigen waren zo gedetailleerd dat je de textuur van hun vacht kon zien, anderen waren simpel, met experimentele vormen of bewegingen zo sierlijk dat ze hypnotiserend zouden kunnen werken.”

Kai droomde er als kind al van om naar het jaarlijkse Lichtfestival te mogen gaan, maar zijn vader hield hem steeds tegen met een excuus. Dit jaar zet Kai echter alles op alles om toch stiekem te gaan. Lichtkunst is zo magisch en mysterieus en op het strand ziet hij de lichtkunstenaars eindelijk aan het werk! Ze dragen prachtige kostuums. De kleur verklapt hoe ver ze in hun opleiding zijn maar het masker verbergt hun ware identiteit. Eén lichtkunstenaar valt Kai op, een buitenbeentje dat met paniek en waanzin te werk gaat. Zijn kunst is zo anders dan die van de rest, zo anders dan het publiek zou verwachten. En wat blijkt… het is zijn oude vriend Finn. Maar waarom voelt Finn zich niet gelukkig? Is de Lichtacademie dan toch niet zo glamoureus?

“Lichtkunst is het enige wat ik heb, Kai, het enige wat me betekenis geeft. Zonder dit ben ik niets.”

Foodlog

Joni Voorter heeft de Lichtkunst zeer goed beschreven. Ik had er meteen een duidelijk beeld van. Net zoals Kai voelde ik bewondering voor deze kunstvorm. Finn wil dat zijn Lichtkunst echt uit zijn ziel komt, hij wil zijn eigen verhaal vertellen, gezien worden. Dit wordt echt mooi weergegeven in het boek. Door de beeldende schrijfstijl krijgt de lezer ook een goede weergave van de omgeving. Het dorp, het bos, de Academie… ik zag het zo voor me. Ook de personages worden knap neergezet. Kai is een jongen die de mensen blij wil maken, hen wil laten lachen. Die vrolijkheid is er niet altijd, want door naar het Lichtfestival te gaan heeft hij thuis problemen veroorzaakt. Hoe kan Kai dit oplossen, hoe gaat hij met zijn schuldgevoel om? Finn blijft dan weer wat mysterieuzer, zeker omdat hij niet zo spraakzaam is.

Na een zeer mooie proloog begint het verhaal meteen met een onderhuidse spanning. Hoe ver ga je om je dromen te bereiken? Wat is er zo bijzonder aan de Academie? Met subtiele humor en een mysterieuze sfeer hield Joni Voorter mijn aandacht tot de laatste bladzijde vast. De lichtkunstenaar is mooi opgebouwd en uiteindelijk vloeit alles mooi samen. Er is ongetwijfeld potentieel voor een vervolg of voor een volwaardig verhaal. Met deze novelle laat de auteur zien dat ze heel wat in haar mars heeft. Als kritische lezer bleef ik wel met een paar vragen achter, waren sommige zaken niet helemaal duidelijk. Maar toch overheerste er een mooi en positief gevoel. Deze originele fantasy over een bijzondere vriendschap verdient absoluut 3,5 sterren. Joni Voorter… onthoud die naam!

“In een innige omhelzing drukte ik hem tegen me aan. Ik wilde hem niet meer loslaten, de enige vriend die ik ooit gehad had – en die ik na al die jaren teruggevonden had. ‘We zien elkaar weer.’ Het was geen belofte, het was een feit.”

Saskia