De lifters van Loulou

Dinsdag, 17 januari, 2023

Geschreven door: Marilou Nillesen
Artikel door: Marianne Janssen

Juliëtte en route van Proust naar Vermeer naar Minou

[Recensie] Op een kwade, maar eigenlijk een goede dag, krijgt de dertiger Juliëtte van Santvoort, een gedreven onderzoeksjournalist, een immense ruzie met haar hoofdredacteur Bas de Man. Haar baas verwijt haar “ouderwets werken”, ze besteedt veel te veel tijd aan research voor haar artikelen, ze gaat teveel de diepte in, haar verhalen lezen niet lekker en zijn niet hapklaar. Juliëtte besluit vakantie op te nemen om erover na te denken of ze wel op haar plaats zit bij de krant. Ze pakt haar bagage in haar van een oom geërfde oldtimer Citroën HY die ze consequent aanduidt als Loulou, en rijdt richting Parijs, de stad waar ze zoveel van houdt. Onderweg ontmoet ze al snel haar voormalige hoogleraar kunstgeschiedenis professor Alexander De Bruyckere. De twee reizen samen verder. Juliëtte is altijd dol geweest op de flamboyante Vlaming, de wederzijdse sympathie is nog steeds aanwezig. Ze vertelt hem wat haar drijft en waarom ze op reis is gegaan.

Weduwnaar
Ook De Bruykere heeft een doel. Hij is niet lang geleden weduwnaar geworden en de dood van zijn vrouw drukt hem nog steeds zwaar. Toch biedt haar dood hem ook vrijheid, legt hij zijn reisgenoot uit. Daarmee komt de schrijver Marcel Proust op haar pad en via hem de Delftse schilder Johannes Vermeer. Ieder van deze beroemdheden reist mee in hun tocht door Frankrijk. Later worden ze opgevolgd door de liftster Sophie, die al snel weer haar eigen pad gaat. Waarom gebeurt dat zonder enige uitleg? Heeft ze soms iets op haar kerfstok?

Marilou Nillesen (1970) was aanvankelijk journalist. Ze stapte over naar de wereld van de archieven en werkte daarna als historisch verslaggever en podcastmaker van het Brabants Historisch Informatie Centrum in ’s Hertogenbosch. Ze debuteerde in 2020 met Ontwaak zonder mij, een verhaal over een Moskouse vrouw, in 1819 geboren in een sloppenwijk.

Verborgen waarheid
De kern van dit boek ligt niet eens zozeer in de reis door Frankrijk, hoe aangenaam beeldend die ook beschreven is, maar in een reis van de twijfel naar de vaak verborgen waarheid. Ook kunst en vriendschap spelen een grote rol. Mooi is de aandacht die Nillesen besteedt aan de kennismaking met Marcel Proust en dan met name naar de betekenis van zijn beroemde A la recherche du temps perdu.

Pf

Een mooi geschreven boek, vol warme woorden over kunst wat een verhaal voor uw recensent altijd bijzonder waardevol maakt.

Fraai en extra aantrekkelijk voor ware Francofielen.