De Maanblaffers

Dinsdag, 15 maart, 2022

Geschreven door: Marten Toonder
Artikel door: Alek Dabrowski

Verrassend actuele nepnieuwseditie

[Recensie] De Bezige Bij brengt met regelmaat Bommelverhalen opnieuw uit die aansluiten op de actualiteit. In 2021 verscheen in deze reeks De Maanblaffers, als nepnieuwseditie met een voorwoord van Huib Modderkolk. In Rommeldam doet het verhaal de ronde dat de stad belaagd wordt door Maanblaffers. Het is niet helemaal duidelijk hoe zij eruitzien – zij kunnen zich goed vermommen – maar gevaarlijk zijn ze. Iedereen kan een Maanblaffer zijn. Dit verhaal uit 1967 is actueel, maar je kunt ook zeggen dat het universeel is. Nepnieuws verspreiden, verraders aanwijzen, de macht grijpen en zuiveringen doorvoeren is al zo oud als de mensheid.

Een nieuwe partij, de Sociaal Ontwaak Partij, de SOP kortgezegd, bestrijdt in Rommeldam het gevaar van de Maanblaffers. De leden zien er opmerkelijk uniform uit met zwarte pakjes en zwarte puntmutsen. Hun woordenschat is beperkt. Zij herhalen steeds dezelfde slogans: “De Maanblaffers loeren overal in allerlei vermommingen en soms vindt men ze op belangrijke posten. Ze vormen een groot gevaar” Heer Bommel komt aan het begin van het verhaal in botsing met het gezag en uit frustratie sluit hij zich aan bij de nieuwe partij. Hij ziet zichzelf al als leider van deze beweging.

Al snel volgen er arrestaties. Ambtenaar Dorknoper wordt op last van Heer Bommel opgesloten. De politiechef werkt gewillig mee. “Wij van de politie doen alleen maar onze plicht.” Het blijft vaag wat een Maanblaffer eigenlijk is. De zachte wetenschap in de vorm van therapeut Zielknijper gebruikt een methode om ze te herkennen. Het gevolg is dat de gevangenissen uitpuilen. In de straten wandelen slechts partijleden. Zielknijper onderzoekt ook een sopper en is verrukt. “De eerste keer dat ik een volkomen normaal persoon onder ogen heb gehad.” Tom Poes heeft ondertussen ontdekt dat deze personen robots zijn. Heer Bommel sluit zich nu ook aan bij het verzet en uiteraard loopt het verhaal goed af. Met de aantekening dat het laatste plaatje een legertje weggekomen soppers laat zien waarbij de auteur laat weten dat het niet uitgesloten is dat zij vandaag of morgen ergens zullen opduiken.

Sociologie Magazine

Eerder verschenen op Uitgelezen Boeken