De macht van K.

Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Jens Vern
Artikel door: Patrice van Trigt

Wie kun je wel en wie kun je niet vertrouwen?

[Recensie] Een thriller van eigen bodem wekt altijd de nieuwsgierigheid. De flaptekst deed me denken aan een oudere thriller van John Grisham, The Firm. Geïntrigeerd begon ik dan ook te lezen! En wat een verrassend verhaal was De macht van K.! Een vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken zorgen dat je door het boek vliegt. Waar gaat De macht van K. over?

Tim is nog maar net afgestudeerd wanneer hem een waanzinnig aanbod wordt gedaan. The Keeler Company in Washington wil hem in dienst nemen, biedt een absurd salaris voor een beginner, een prachtige woonplek en het toekomstperspectief is om van te watertanden. Wat klopt er niet? Tim lijkt zich blind te staren op al dit moois maar ontdekt al snel dat er iets niet aan de haak is. Een in mysterie gehulde man, die zichzelf De Vriend laat noemen, attendeert Tim op het feit dat het allemaal te mooi is om waar te zijn. Want waarom krijgt hij dit aanbod, dat is toch helemaal niet logisch? Tim zijn argwaan is gewekt en vervolgens ontdekt hij zaken die de beweringen van De Vriend lijken te bevestigen. Wanneer de situatie zich ineens tegen Tim keert moet hij maken dat hij wegkomt. Uiteindelijk belandt hij in Den Haag maar ook daar blijkt hij niet veilig. Maar voor wie en vooral waarom?

Soms zijn zaken te mooi om waar te zijn, in het geval van Tim Turner wordt dat nog maar eens bevestigd. Het ligt allemaal niet in de lijn der verwachting wanneer je nét student ‘af’ bent, je een dergelijk duizelingwekkend aanbod krijgt, dan moet er toch ergens een addertje onder het gras zitten? Een leuk gegeven dat werkelijk alle kanten uit kan in een spannend verhaal. Jens Vern, pseudoniem van Sander Verheijen (Ik kan er nét niet bij, winnaar van de eerste Gouden Lettervreter voor non-fictie bij Perfecte Buren) heeft dit concept op een goede manier uitgebouwd.

Vern begint het verhaal met een wazige proloog, die behoorlijk intrigeert. Vervolgens lees je middels korte hoofdstukken, perspectiefwisselingen en tijdsprongen een verhaal dat blijft boeien. Dat klinkt veel maar is het niet. De macht van K. is geen moeilijk boek, het is een thriller van vandaag de dag en haalt ook thema’s aan die heel actueel zijn. Cybercrime is een nachtmerrie voor iedereen, na het lezen van dit boek is dat vast zo, en in een thriller een onuitputtelijke bron voor inspiratie. Gelukkig heeft Vern zich niet laten verleiden tot eindeloze hersenspinsels maar blijft het geheel concreet. Ondanks dat het verhaal zich internationaal afspeelt en er sprake is van sprongen in de tijd, leest De macht van K. heel gemakkelijk weg. De personages zijn precies genoeg uitgediept, alleen Tim leer je écht goed kennen, meer is ook niet nodig. Een thriller als deze vraagt ook niet om ellenlange persoonlijke levensverhalen, want er is zoveel meer te vertellen. En dat is goed gedoseerd. Het draait voornamelijk om Tim. Hij lijkt in het begin toch wel wat wereldvreemd maar dat blijkt later toch anders te zijn. Gelukkig maar, want hij moet flink aan de bak en dat komt zijn verhaallijn alleen maar ten goede. Er volgen een aantal spannende ontwikkelingen en het verhaal wordt alleen maar spannender. En zo hoort het ook in een thriller.

De macht van K. is de debuutthriller van Vern. Behalve dat het een hedendaags scenario betreft, belicht hij vooral de menselijke kant in het verhaal. Zo werkt hij vertrouwenskwesties mooi uit, wie kun je wel en wie kun je niet vertrouwen? De persoonlijke kwetsbaarheid, het op zoek zijn naar veiligheid maar vooral de schijnveiligheid waarin wij ons vandaag de dag wanen komen mooi naar voren, dat laatste vooral ook digitaal. Het feit dat wij argeloos omgaan met onze gegevens als het aankomt op internetgebruik is een subtiele tik op de vingers. Ook Tim krijgt met deze keerzijde van dit alles te maken en daardoor identificeer je je vrij gemakkelijk met hem. Hij is sowieso heel likeable, er zijn momenten dat ik het echt wel met hem te doen had, vooral wanneer je lezend al iets ziet aankomen en hij het nog moet ondergaan. Opvallend hoe een verhaal je dan een boek intrekt en je bent begaan met een hoofdpersonage. Wat is lezen dan toch leuk! Er is wel een klein dingetje: als de technische kant van de IT je niet interesseert zou het kunnen dat je heel kort wat verdwaalt in een technische uitleg maar gelukkig compenseert de rest van het verhaal dat ruimschoots, deze digibeet heeft het zeker niet als bezwaarlijk ervaren.

Na zijn debuut, Ik kan er nét niet bij (non-fictie) was ik enorm benieuwd naar dit verhaal. En ik moet zeggen dat het me zeker niet is tegengevallen. Dit thrillerdebuut heeft me aangenaam verrast, op meerdere fronten. Het is spannend, actueel, vlot geschreven en vooral pakkend. De eerdere vergelijking met The Firm van Grisham hield tijdelijk stand maar verdween vervolgens rap naar de achtergrond om volledig te verdwijnen. De plottwisten die Vern hanteert zijn goed gevonden, houden de snelheid en spanning er flink in en zijn vooral verrassend. Ook de uiteindelijke ontknoping was er een uit het boekje! En dat leest bijzonder lekker weg. Daarom krijgt De macht van K. vier fonkelende sterren. Het contract voor thriller twee is inmiddels getekend bij dezelfde uitgever, laat maar komen!

Nevenschade

De macht van K.