De Magdalena Codex

Zaterdag, 3 december, 2022

Geschreven door: Jeroen Windmeijer, Jacob Slavenburg
Artikel door: Silke Wimme

Zoveel sterker dan de veelgeprezen Dan Brown

[Recensie] Jacob Slavenburg is cultuurhistoricus en in Nederland bekend geworden door zijn publicaties over vroegchristelijke stromingen. In 2020 begon hij samen met de auteur Jeroen Windmeijer aan een trilogie over sterke historische vrouwen. Het eerste boek in deze serie werd Het Isisgeheim, waarin de Egyptische godin Isis centraal staat. Het tweede boek Het Evacomplex gaat over het genesisverhaal en de rol van Eva erin. De sterke vrouwen-trilogie wordt nu afgesloten met een thriller over het verhaal van Maria van Magdalena cen de vele theorieën rond haar leven met De Magdalenacodex. Jeroen wordt wel eens de Nederlandse Dan Brown genoemd, maar zijn boeken zijn beter en dan die van Dan Brown.

Het ware verhaal van Maria Magdalena
Tijdens een inventarisatie van de werken in de Venetiaanse bibliotheek Marciana vindt Marco Viscconti een manuscript dat eeuwenoud lijkt te zijn. Waarschijnlijk is het geschreven door Simon, de broer van Jezus. Dit manuscript bevat het ware verhaal van Maria van Magdalena, een volgeling van Jezus. Hij probeert het manuscript in veiligheid te stellen door het naar zijn oud-docent Giacomo Palazzo in Bologna te brengen. Maar er zijn andere spelers in het spel die het manuscript in handen willen krijgen en er alles voor over hebben.

Het verhaal heeft bovendien drie hoofdpersonages: Sofie, Susanna en Veronica. Drie sterke vrouwen die hun partner op tragische wiijze hebben verloren. Het getal drie lijkt belangrijk te zijn, wat niet verwonderlijk is, gezien dit getal binnen de vroeg christelijke traditie, de periode die ook centraal staat in dit verhaal, een bijzondere betekenis heeft. Denken we bijvoorbeeld maar aan de heilige drie- eenheid.

De band tussen drie vrouwen
De Magdalena codex speelt zich af op mooie locaties zoals Venetië, Bologna, Cassis en Leiden. Hier miste ik het gevoel mij daadwerkelijk op deze locaties te bevinden. De stijl was niet beschrijvend en beeldend genoeg. Het boek had nog net iets dikker mogen zijn en meer Venetïe, Bologna en Leiden mogen bevatten. Maar De Magdalena codex heeft wel de snelheid die je bij een thriller verwacht. Pagina na pagina is de spanning om te snijden dankzij de korte hoofdstukken, de schrijfstijl en de cliffhangers. Liefhebbers van geschiedenis en oude manuscripten zullen zeker ook hun hartje kunnen ophalen met De Magdalena Codex.

Ons Amsterdam

Het boek bevat ook heel wat leuke, herkenbare passages uit het dagelijkse leven. Ook de personages worden op een realistische manier gebracht. De band die de drie vrouwen opbouwen wordt op een mooie manier in beeld gebracht. De Magdalencodex is een spannende thriller, de link met het werk van Dan Brown is duidelijk, maar het werk van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg is sterker en beter onderbouwd.

Eerder verschenen op Boeken-cast