De magie van het parfum

Dinsdag, 21 september, 2021

Geschreven door: Cristina Caboni
Artikel door: Jeannie Bertens

Parfumrituelen

[Recensie] In 2014 schreef Cristina Caboni De dochter van de parfumeur, het is de roman die haar, volgens eigen zeggen, een echte schrijfster heeft gemaakt en die een wereld geopend heeft waarvan ze eerst alleen kon dromen. De afgelopen jaren is ze aan de hoofdpersoon, Elena Rossini, blijven denken, hoe zou haar verhaal verdergegaan zijn? ‘Toen rook ik op een zomeravond buiten een geur en ging ik verder met het verhaal. De magie van het parfum is een liefdesverhaal tussen ouders en hun kinderen, mannen en vrouwen, over liefde voor jezelf, voor het leven en de natuur. Het gaat ook over vergeving en herboren worden. Uiteindelijk zijn wijzelf altijd degene die bepaalt wat het beste en het belangrijkste is.’

Elena Rossini woont in Parijs samen met haar dochtertje Beatrice en haar vriend Caillen McLean. Met vriendin Monique runt ze een parfumerie. Elena is de parfumeur, ze staat bekend om haar zeer persoonlijke creaties die ze voor klanten ontworpen heeft. Maar de laatste tijd lukt dat haar niet echt meer, ze kan op een of andere manier niet bij haar talent, ze blokkeert en dat doet de parfumerie geen goed. Ook in haar relatie met Caillen loopt het niet helemaal zoals het hoort maar beiden kunnen geen vinger op de zere plak leggen. De band met haar moeder Susanna is niet hecht, Elena is dan ook zeer verbaasd wanneer ze door Susanna gevraagd wordt om samen met Beatrice naar Florence te komen. Na een korte aarzeling, stemt Elena toe.

In Florence komen allerlei bitterzoete herinneringen terug. Elena is hier opgegroeid bij haar oma Lucia. Elena heeft nooit gesnapt waarom haar moeder haar in Florence achterliet en zelf naar Frankrijk toog samen met Maurice, de stiefvader van Elena. Elena is een telg uit een bekende familie van parfumeurs en is door Lucia perfect opgeleid om haar plaats in te nemen in deze traditie. Een relatiebreuk én een onverwachte zwangerschap maakten dat Elena jaren geleden op de vlucht sloeg naar Parijs. En nu is ze terug en moet ze de nodige problemen het hoofd bieden. Dat geldt niet alleen voor haar maar ook voor Susanna, die na al die jaren een band wil opbouwen met haar dochter. Maar dan moet er afgerekend worden met geheimen die diep verborgen zijn.

Moeder en dochter gaan op reis, een reis die hen zal brengen naar Japan, India en Saoedi-Arabië, een herhaling van de reis die Susanna ruim dertig jaar geleden heeft gemaakt. Een emotionele reis die niet alleen Elena laat kennismaken met eeuwenoude parfumrituelen maar ook de ruimte geeft aan beide vrouwen om elkaar én zichzelf beter te leren kennen. Een reis die de rest van hun leven blijvend zal veranderen…

De schrijfstijl van Cristina Caboni is heel kenmerkend, de natuur speelt altijd een belangrijke rol en natuurlijk de bloemen en vooral de geur van bloemen! Elk hoofdstukje begint met de eigenschappen van een bloem, eigenschappen die ook in een mens herkenbaar zijn. Een fascinerende theorie want dan kun je een parfum ontwikkelen perfect passend bij de persoon voor wie het ontwikkeld wordt. Maar daarvoor moet je de bloem in eenieder leren kennen door te luisteren en te observeren. De auteur geeft dus stof tot nadenken en verpakt dat in een mooi, romantisch verhaal. Ik heb ervan genoten en waardeer het graag met vier dikke sterren.

Jeannie

De magie van het parfum

Het huis met de spiegels