De man op de dijk

Donderdag, 5 september, 2019

Geschreven door: Elvira Werkman
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Elvira leert ons dat natuur prima hand in hand kan gaan met landbouw

[Recensie] In De man op de dijk volgen we de grauwe kiekendief die in 1990 zo goed als verdwenen was uit ons land. Per toeval werd er in Groningen een nest ontdekt en dit zorgde ervoor dat vanaf dat moment deze vogel beschermd werd. Elvira Werkman neemt de lezers mee op de vleugels van deze roofvogel en toont ons wat er voor gezorgd heeft dat de grauwe kiekendief nog altijd in ons land broedt.

In mijn omgeving is het algemeen bekend dat ik een enorme dierenliefhebber ben, alleen met vogels heb ik totaal geen klik. Ik vond het dan ook best wel grappig dat juist uitgerekend ik dit boek toegestuurd heb gekregen om te recenseren.

Eenmaal begonnen in het boek werd mijn interesse voor deze vogel meteen gewekt. De schrijfstijl van Elvira is erg prettig en alhoewel het boek informatief is, is het heel verhalend geschreven. De tekst wordt bovendien afgewisseld met prachtige foto’s en grafieken. Als lezer leer je niet alleen meer over de broedplaatsen van de vogel, maar neem je echt een kijkje achter de schermen bij de Werkgroep Grauwe Kiekendief. Hierdoor lees je hoe de samenwerking tussen de vrijwilligers en de boeren verloopt, maar ook wat er allemaal bij komt kijken om vogels te beschermen.

Het verhaal speelt zich niet enkel af in Nederland, maar geeft je ook inzicht over de lange trektochten die de vogel ieder jaar weer aflegt. Dit zorgt ervoor dat het verhaal voelt als een avontuur waar je als lezer bij betrokken wordt. Op de duur vond ik het echter wel wat eentonig worden om iedere keer te lezen welke route een bepaalde kiekendief had gevolgen en waar deze vervolgens zijn nest heeft gehad. Dit was in het begin leuk om te lezen, maar na een tijdje werd het een beetje saai.

Toch zorgde dit er niet voor dat ik wilde stoppen met lezen. Het verbaasde me dat ik het boek er telkens weer bij pakte ondanks dat ik niet echt een vogelliefhebber ben. Elvira leert ons dat natuur prima hand in hand kan gaan met landbouw, zolang beide maar wat water bij de wijn willen doen. De man op de dijk krijgt van mij dan ook vier sterren, juist omdat het een boek is dat mij anders naar vogels heeft laten kijken.