De minister

Vrijdag, 20 augustus, 2021

Geschreven door: Hans Faber
Artikel door: Severine Lefebre

Wederom een uitstekende thriller neergezet

[Recensie] Jan de Reuver is een jonge politicus die nergens schrik voor heeft. Hij heeft er dan ook geen probleem mee om te bemiddelen bij een bezetting van een varkensstal. Hij gaat in gesprek met Meat is Murder, waarna de stal wordt ontruimd en de activisten worden opgepakt. De media is nadien vol lof over zijn optreden. Intussen wijst een collega van journalist Vince van Zandt op de handelswijze van deze activistengroep. Vince heeft er in eerste instantie geen interesse in, maar deze groeit wanneer er door geweld een jonge activiste is overleden. Vanaf dan bijt hij zich in de zaak vast.

Met De minister heeft Hans Faber een spannende politiek getinte thriller neergezet. Het is daarbij zijn tweede boek in de reeks rond misdaadverslaggever Vince van Zandt. De minister is een zelfstandig te lezen vervolg op zijn debuutthriller De Rus.

Het verhaal begint met een wat mysterieuze proloog, waar een vrouw in een verboden doos op zolder een geheim ontdekt. Iets dat ze als kind reeds zag tijdens het spelen, maar nu durft ze pas echt er met volle aandacht naar kijken. En wat ze ontdekte was niet min. Deze spannende opening is een voorproefje voor verder in het boek, en maakt dat je als lezer snel door wilt lezen om zo je nieuwsgierigheid te temperen. Het vervolg laat even op zich wachten, maar er komen nog andere intrigerende en spannende verhaallijnen aan bod. Om te beginnen de bezetting van een varkensstal door activisten, en een minister die dol is op media-aandacht. De minister, Jan de Reuver, lijkt het probleem te hebben opgelost, maar wat natuurlijk niet zo is. Zeker niet wanneer Vince van Zandt interesse krijgt in de activistengroep. Het boek boeit de hele tijd, en ook de spanningsboog staat gedurende het hele verhaal strakgespannen, met af en toe enkele pieken en dalen.

De plot zit uitmuntend in elkaar, waarbij je als lezer met mondjesmaat nieuwe informatie voorgeschoteld krijgt. Het mag dan op sommige momenten wat voorspelbaar lijken, toch blijf je met voldoende vragen zitten die je graag beantwoord wilt zien. Dat maakt dat je tot het einde aan het verhaal gekluisterd zit. Daarnaast zitten er allerlei intrigerende thema’s verwerkt in het boek. Dierenactivisme, de trage en beïnvloedbare werking van de overheid, corruptie, politieke steekspellen en het voortdurende gelobby zijn enkele van de thematieken die in De minister voorkomen. Dit lijkt veel en ingewikkeld, maar dat maakt het net realistisch. Ook het journalistieke onderzoek van Vince van Zandt komt met zijn duidelijke werkwijze erg geloofwaardig over. En deze brengt steeds meer schokkende elementen aan het licht.

Dans Magazine

Het boek bestaat uit meerdere verhaallijnen. Uiteraard heeft van Zandt als hoofdpersonage een zeer belangrijke verhaallijn, zowel privé als wat zijn onderzoek betreft. Maar er zijn nog tal van andere verhaallijnen, zoals het activisme en de politieke rompslomp. Dat maakt dat het verhaal vanuit meerdere perspectieven wordt verteld, iets dat de snelheid in het verhaal wel ten goede komt. Zo’n afwisseling tussen verschillende personages zorgt tevens voor de nodige cliffhangers, en uiteraard extra spanning. Daarbij geeft het de lezer een beter beeld van het geheel.

De personages in het verhaal zijn grondig uitgewerkt en hebben elk hun eigen specifieke karakter. De meeste aandacht gaat natuurlijk naar Vince van Zandt, die reeds gekend is van het vorige boek. Zijn personage is dan ook al grotendeels gevormd. Zijn privéleven is ook een belangrijke verhaallijn in het boek, en voor dit onderdeel is het wel aangeraden om De Rus eerst te lezen. Al kun je het ook gemakkelijk volgen zonder voorkennis, het maakt het wel leuker dat je in detail weet wat er zoal is gebeurd. Bijvoorbeeld op liefdesvlak, waar ook in dit boek wordt op ingespeeld.

Hans Faber heeft een aangename en toegankelijke schrijfstijl. Hij weet hoe hij de lezer moet boeien en hoe hij de spanning de hele tijd in het verhaal kan houden, zelfs al weet je min of meer waar de plot naar toe zal gaan. Het boek is ook vrij gedetailleerd, zeker het journalistiek onderzoek door van Zandt heeft Hans Faber tot in de puntjes weten uit te werken. Wat mij niet verbaast gezien zijn eigen grondige journalistieke kennis. Daarnaast zijn de thema’s ook vrij actueel, waardoor het voor de lezer herkenbaar en realistisch overkomt. Lees daarvoor ook het dankwoord, die gaat daar nog wat dieper op in.

Na het schitterende debuut van Hans Faber was ik heel erg nieuwsgierig toen ik hoorde dat er nog een boek ging verschijnen over van Zandt. Zou De minister het niveau van De Rus kunnen vasthouden? Mijn antwoord is volmondig: ja. Ook nu weer zat ik direct in het verhaal en wou ik steeds verder lezen. Politiek is normaal iets waar ik minder in geïnteresseerd ben, maar zowel het concept als de uitwerking ervan vond ik zeer boeiend. Ik zag bepaalde wendingen in de verhaallijn wel aankomen, het vorige verhaal was daarin iets verrassender, maar toch waren er nog voldoende elementen die pas op het einde duidelijk werden. Waardoor de ontknoping mij een voldaan gevoel gaf. Hans Faber heeft dus wederom een uitstekende thriller neergezet. Daarom geef ik De minister een dik verdiende vier sterren.

De minister

De Rus