De minister

Zaterdag, 4 september, 2021

Geschreven door: Hans Faber
Artikel door: Severine Lefebre

Politiek saai? Niets als Hans Faber erover schrijft

[Recensie] Jan de Reuver is een jonge politicus die nergens schrik voor heeft. Hij heeft er dan ook geen probleem mee om te bemiddelen bij een bezetting van een varkensstal. Hij gaat in gesprek met Meat is Murder, waarna de stal wordt ontruimd en de activisten worden opgepakt. De media is vol lof over zijn optreden. Intussen wijst een collega van journalist Vince van Zandt op de handelswijze van deze activistengroep. Vince heeft er in eerste instantie geen interesse in, maar deze groeit wanneer er door geweld een jonge activiste is overleden. Vanaf dan bijt hij zich in de zaak vast.

Met De minister heeft Hans Faber een spannende politiek getinte thriller neergezet. Het is zijn tweede boek in de reeks rond misdaadverslaggever Vince van Zandt. De minister is een zelfstandig te lezen vervolg op zijn debuutthriller De Rus.

Een verboden doos op zolder

Het verhaal begint met een wat mysterieuze proloog, waar een vrouw in een verboden doos op zolder een geheim ontdekt. Iets dat ze als kind reeds zag tijdens het spelen, maar nu durft ze pas echt er met volle aandacht naar kijken. Het vervolg laat even op zich wachten, maar er komen nog andere intrigerende en spannende verhaallijnen aan bod. Om te beginnen de bezetting van een varkensstal door activisten, en een minister die dol is op media-aandacht. De minister, Jan de Reuver, lijkt het probleem te hebben opgelost, maar wat natuurlijk niet zo is.

De plot zit uitmuntend in elkaar, waarbij je als lezer met mondjesmaat nieuwe informatie voorgeschoteld krijgt. Het mag dan wat voorspelbaar lijken, je blijft zitten met voldoende vragen. Intrigerende thema’s zijn verwerkt in De minister: dierenactivisme, de trage en beïnvloedbare overheid, corruptie, politieke steekspellen en het voortdurende gelobby. Dit lijkt veel en ingewikkeld, maar dat maakt het verhaal realistisch. Ook het journalistieke onderzoek van Vince van Zandt komt met zijn duidelijke werkwijze geloofwaardig over.

Tot in de puntjes uitgewerkt

De meeste aandacht gaat natuurlijk naar Vince van Zandt, die reeds gekend is van het vorige boek. Zijn privéleven is een belangrijke verhaallijn in De minister

Het boek is gedetailleerd, zeker het journalistiek onderzoek door van Zandt heeft Hans Faber tot in de puntjes uitgewerkt. Wat mij niet verbaast gezien zijn eigen grondige journalistieke kennis. Politiek is normaal iets waar ik minder in geïnteresseerd ben, maar zowel het concept als de uitwerking ervan zijn boeiend. Fabers vorige boek was iets verrassender, maar toch waren er voldoende elementen die pas op het einde duidelijk werden.

Voor het eerst gepubliceerd op Perfecte Buren

De minister

De Rus