De mooiste tijd van het jaar

Zaterdag, 5 november, 2022

Geschreven door: Jenny Bayliss
Artikel door: Lisanne Ortsen

Een boek vol warmte, liefde en geborgenheid

[Recensie] Jenny Bayliss komt uit Engeland en is eigenlijk professioneel taartenbakker. Tot ze op haar negenendertigste haar studie creatief schrijven voltooide en in 2020 debuteerde met Twaalf dagen voor kerst. Dit boek werd meteen een groot succes en zorgde voor vele positieve reacties.

Haar tweede boek De mooiste tijd van het jaar belooft een eveneens gezellig en knus verhaal waarmee je lekker met een dekentje in de boek van de bank wil kruipen.

Annie – die op haar zeventiende al moeder werd van een tweeling – is nu op haar vierenveertigste niet meer zo gelukkig in de liefde en richt zich dan ook vooral op haar werk. Als eigenaar én chef-kok van een hoog, kwalitatief restaurant maakt ze zich meer druk om de welzijn van haar klanten, dan haar uitgebluste huwelijk met Max. Als ze hem op heterdaad betrapt met de nieuwe, jonge serveerster, is de maat voor Annie vol.

Huisbewaarder
Ze vertrekt naar de kust waar ze de komende wintermaanden fungeert als huisbewaarder voor een oudere vrouw, genaamd Mari, die het onderhoud niet meer kan bolwerken. Annie voelt zich meteen thuis in een oude strandhuisje en wordt ook hartelijk ontvangen door de dorpsgenoten. Alleen Mari’s knappe neef John – die het huis nog liever gisteren dan vandaag in de verkoop gooit – zorgt voor roet in het eten en ook Max lijkt vastbesloten Annie niet zomaar te laten gaan.

Al vanaf de eerste bladzijde weet de Bayliss de sfeer en de setting zo gedetailleerd te beschrijven, dat je als het ware in het boek gezogen wordt. Het boek leest makkelijk weg en wordt geschreven vanuit het perspectief van Annie en het is al snel duidelijk dat ze weet wat ze wil en dat ze geen blad voor haar mond neemt. Maar tegelijkertijd bezit ze een heleboel warmte en gulheid die gedurende het verhaal steeds meer naar voren komt.

Niet alleen liefde gaat door de maag
De voorliefde van bakken en koken van de auteur zie je ook duidelijk terug in de liefhebberij van de hoofdpersonage. Niet alleen worden er grote feestmaaltijden op tafel gezet tijdens de feestdagen maar het biedt ook troost en een manier om mensen met elkaar te verbinden. Hierdoor komen veel personages aan bod maar door de vlotte schrijfstijl van de auteur is dit geen probleem en sluit je uiteindelijk – net als Annie – iedereen in je hart.

Liefhebbers van katten, warme chocolademelk, lekker eten en een feelgood verhaal vol met liefdekomen met De mooiste tijd van het jaar niets tekort.

Voor het gepubliceerd op Bazarow

De mooiste tijd van het jaar