De moord op Buckingham Palace

Zaterdag, 4 juni, 2022

Geschreven door: S.J. Bennett
Artikel door: Jacqueline Stil

Over Trump, Theresa May en koningin Elisabeth als paleisdetective

[Recensie] Even voor de duidelijkheid: het paleis is niet vermoord, maar de moord vindt plaats op het paleis. In dit boek staan twee plotlijnen centraal. Enerzijds is er een duur schilderij gevonden dat thuishoort in de collectie van de Engelse koningin Elisabeth op Buckingham Palace. Anderzijds is er een hofdame dood gevonden bij het zwembad met een doorgesneden slagader in haar been.

Het verhaal speelt in 2016 en de verdwijning van het schilderij dateert van 1986. De koningin gaat uit van haar intuïtie en denkt niet dat de dood van deze hofdame een ongeluk is, wat de politie wel denkt. De moord op Buckingham Palace is niet zozeer gericht op het speurwerk, dat volgt bijna vanzelf. Wel is er uitstekend beschreven hoe het leven op het paleis is en de context met de andere leden van de koninklijke familie, de Amerikaanse president Trump en de toenmalige Britse premier Theresa May. Bestaande en bekende personen, maar het verhaal is pure fictie, volgens auteur Bennet.

De hofdame wordt dood gevonden bij het zwembad
De karakters zijn uitmuntend vormgegeven. De auteur vertelt wanneer ze schrikken, wanneer ze trots zijn, wat ze missen, waar ze medelijden mee hebben, wat ze zich herinneren, hoe beleefd en discreet ze zijn, hoe overtuigd ze zijn. Hoofdpersoon is Rozie Oshodi. Zij is assistent-secretaris van de koningin en wordt gevraagd om de situatie van het verloren schilderij uit te zoeken. Ze gaat daarvoor op zoek in het grote Buckingham Palace en de verborgen gangen onder het paleis, waar je eindeloos kan ronddwalen. Ze bezoekt andere paleizen van de koningin en zoekt werknemers van de koningen thuis op. De vermoorde hofdame, Cynthia Harris, is meer eendimensionaal. Bennet zet haar neer als iemand waar iedereen een hekel aan had.

Alle feiten rond de dood van Cynthia en het gevonden schilderij zijn aan het eind van het boek bekend, de misdaden zijn opgelost. De verhaallijnen in de tussenliggende gebeurtenissen zijn overtuigend. Het boek leest prettig en snel, de stijl is laagdrempelig en boeiend. Het onderwerp is origineel, is bijna magisch beschreven, juist omdat de Engelse koningin in de rol van detective zit. Wanneer zij haar gedachten wil ordenen neemt zij haar hondjes mee uit wandelen door de paleistuin.

Archeologie Magazine

Elk van hen heeft een duistere kant
Het boek suggereert een grote kennis van het leven op het paleis en de kunstschatten van de koningin. Ook van de kunstwereld. Wat weinig aan bod komt in het verhaal zijn de liefdesrelaties van de hoofdpersonen en overige personages.De moord op Buckingham Palace is zeker de moeite waard, omdat het vrolijk maakt over hoe het leven ook kan zijn, hoe misdaden worden opgelost en aangepakt. Het boek laat je niet los voordat je weet wat er is gebeurd. De koningin komt als een verrassing met haar mening over de gebeurtenissen. De sfeer in het boek is lieflijk, en de personeelsleden zijn vooral loyaal, hoewel elk van hen wel een beetje duistere kant heeft

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.com

De moord op Buckingham Palace