De Nepvampier

Zaterdag, 3 september, 2022

Geschreven door: Sophia Drenth
Artikel door: Demi Stein

Vladimir, zijn ware identiteit

[Recensie] Vladimir is een vampier. Maar telkens wanneer hij bloed drinkt, krijgt hij boze darmen, jeuk aan zijn kladden en reusachtige pukkels op zijn neus. Hij snapt er niks van! Vladimir’s moeder begrijpt het ook niet en samen gaan ze naar Dokter Snijgraag, eens zien of hij een oplossing heeft.

Niemand lijkt te begrijpen waarom Vladimir ziek wordt van bloed en hij heeft daardoor het gevoel de grootste schande te zijn van zijn familie. Hij is zelfs bang terug te veranderen in een mens en daarmee zijn familie te verliezen. Wat moet hij nu?

Tijdens zijn speurtocht naar een oplossing komt hij een meisje tegen. Naswikka is blijkbaar een waarzegster en Vladimir wil zijn hand wel laten lezen. Zij voorspelt dat op de Nacht der Doden een vampierjager de omgeving onveilig zal maken. Zal Vladimir het durven op te nemen tegen deze angstaanjagende vampierjager?

Bang griezelwezen
Vladimir is één van de griezelige wezens die voorkomt in De Nepvampier. Iedereen in dit verhaal, van weerwolven tot heksen, wordt geleerd dat zij mensen bang moeten maken. Maar het lukt Vladimir niet om anderen bang te maken, aangezien hij zelf al bang is voor de simpelste griezelverhalen. In combinatie met het feit dat Vladimir het sap van tomaten drinkt, geeft dat de andere kinderen een reden om Vladimir te gaan pesten. Hij is een nepvampier! Vladimir’s angsten, gevoelens en situatie worden aan het begin van het boek al heel snel duidelijk, waardoor je je gemakkelijk in hem kan verplaatsen en ook met hem mee gaat leven. Dit maakt het boek vanaf het begin al interessant en meeslepend.

Tijdens de zoektocht naar de oplossing om Vladimir weer bloed te kunnen laten drinken komen er wat griezelige scenes voorbij. Zo moet hij op bezoek bij Dokter Snijgraag, zijn naam zegt het al, het is een dokter die graag operaties uitvoert. De scenes bevatten genoeg grapjes om het luchtig te houden, maar De Nepvampier is wel echt een boek voor de griezelkontjes onder ons.

Wanneer Vladimir te horen krijgt dat er een vampierjager aan zit te komen, is hij heel erg aan het twijfelen wat hij zal gaan doen. Zijn familie inlichten met het risico uitgelachen te worden? Vluchten? Zwijgen en hopen dat Naswikka ernaast zit met haar voorspelling? Je wordt meegenomen in zijn gedachten en dat geeft weer een goed kijkje in hoe Vladimir als persoon is. Hoe het plot vervolgens uitgewerkt wordt is vrij voorspelbaar, maar voor kinderen kan het nog wel een tikkeltje spannend zijn. Ondanks dat het voorspelbaar is, is het wel vermakelijk.

Sophia Drenth is een schrijfster van zowel volwassen-fantasie boeken als kinderboeken. Al zolang ze zich kan herinneren heeft ze een grote interesse in historiek en avonturen met fantasie elementen.

De schrijfstijl van Drenth is zeer prettig. Het leest gemakkelijk weg, het verhaal bevat een mysterieus tintje en ze weet leuke humor in het boek te verwerken waardoor het geheel zeer vermakelijk is. Vladimir leer je als personage ook zeer goed kennen, door hoe je in zijn gedachten meegenomen wordt. De andere personages komen vlak over en daarin mis je soms wel wat diepgang.

De Nepvampier is een heerlijk griezelboek waarin een jongen zichzelf leert kennen en de boodschap meekrijgt dat hij goed is zoals hij is. Het bevat fantasie elementen, een stukje spanning maar laat ook moed en doorzettingsvermogen zien. Zeker een vermakelijk verhaal voor kinderen van tien jaar en ouder.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2

De Nepvampier

De bloedstollende avonturen van Vladimir von Rotenbeck 1 - De Nepvampier