De nieuwe Wendy

Vrijdag, 4 maart, 2022

Geschreven door: Jami Leigh
Artikel door: Joke Zwier

mooie zinnen waarin de emoties doorsijpelen

[Recensie] De nieuwe Wendy van Jami Leigh is een moderne en fantasierijke versie van Peter Pan, waarin de Peters en Wendy’s opgroeien en keuzes durven te maken.

Het is het debuut van Leigh en eerste deel in de serie De Lumin Kronieken. De wens om een boek te schrijven ontstond al op haar dertiende en door de jaren heen heeft ze hieraan gewerkt, wat uiteindelijk resulteerde in De nieuwe Wendy. Leigh is al van jongs af aan creatief bezig en na haar vervolgopleiding Mediavormgeving specialiseerde ze zich in webdesign en grafische vormgeving. De cover heeft Leigh zelf ontworpen en voor het uitgeven van het boek heeft ze een uitgeverij opgericht, Jewel Books.

Wendy’s en Peters
Het verhaal speelt zich af op Lumin, waar nog weinig mensen met een Gave leven, de zogenaamde Wendy’s en Peters. De tweelingzussen Sarina en
Sula zijn op elfjarige leeftijd van elkaar gescheiden door een ongeluk, waarbij iedereen dacht dat Sula verdronken was. Sarina is daarna beschermd en verborgen, in rijkdom opgegroeid en bewaakt door een lijfwacht. De Raad wil dat Sarina, als een ‘Wendy’ zijnde met een ‘Peter’ trouwt en over Helidan regeert. Elk jaar op haar verjaardag wordt hiervoor een feest gegeven in de hoop dat er een ‘Peter’ gevonden wordt. En dan wordt Sarina op haar negentiende verjaardag ontvoerd door nachtelfen, die de gasten plagen met nachtmerries. Wanneer ze weer bijkomt, bevindt Sarina zich in het betoverde Miwaku bos en ontmoet ze de eerste Wendy Leilani Lew (Lana) en haar kleinzoon Mael, een ‘Peter’. Van Lana hoort zij van het bestaan van de Radicalen, ook wel Witte Engelen genoemd, die de Peters en Wendy’s willen uitroeien. Deze ontmoeting met Lana en Mael zorgt voor de nodige ontwikkelingen in het verhaal en maakt dat Sarina min of meer gedwongen wordt een keuze te maken.

Sula
De parallelle verhaallijn is die van Sula, die op een schip woont en werkt voor kapitein Ax, waar ze gevoelens voor koestert. Na haar redding is ze nooit teruggekeerd bij haar ouders en heeft sterk het gevoel dat ze in de steek gelaten is. Ax en zijn bemanning zijn haar familie, alleen gaat Ax gebukt onder een verwonding waarvoor ze naar de Onderwereld ‘moeten’ reizen. Hiervoor is veel geld nodig en wanneer Sula hoort van de lichtelfen dat er een beloning uitgeloofd is voor het vinden van Sarina vliegt ze het Miwakubos in om haar te zoeken.

Door de meerdere, niet altijd verwachte plotwendingen komt het verhaal in een stroomversnelling, helemaal zodra de Onderwereld in zicht komt, waar de daverende slotfinale plaatsvindt. Het verhaal wordt beurtelings vanuit Sarina en Sula verteld. Hierdoor blijft het verhaal boeien en deze wisselingen houden de spanning erin, want het verleden achtervolgt Sula en dit heeft emotionele wonden bij haar achtergelaten. Langzaam komt de lezer erachter wat Sula meegemaakt heeft, wat de Gave precies inhoudt en dat die voor iedere Wendy en Peter anders is. De personages evolueren volop. Zowel Sarena als Sula worden sterker en leren vertrouwen te krijgen. Leigh heeft een prettige schrijfstijl met mooie zinnen waarin de emoties doorsijpelen.

“Bekende vibraties trekken vanaf mijn tenen omhoog en sijpelen door tot in mijn vingertoppen, als duizenden beestjes die zich onder mijn huid verzamelen en me langzaam van binnenuit verteren.”

Het is jammer dat Leigh over de verschillende levenssoorten op de planeet Lumin niet uitgebreid heeft verteld, maar wie weet gebeurt dit in de volgende delen, want De nieuwe Wendy eindigt met een cliffhanger die doet uitzien naar de rest van De Lumin Kronieken. Ik waardeer het boek met 3 1/2 ster.