De onervarenen

Vrijdag, 29 december, 2017

Geschreven door: Joke van Leeuwen
Artikel door: Suzan Voncken

Naar het beloofde land

[Recensie] “Hoe zou u, na mislukt oogsten, in verpaupering uw dagen slijtend, nog een toekomst kunnen geven aan uw kinderen en kindskinderen? Door naar een van de vruchtbaarste landen ter wereld te vertrekken, een land waar men uw aanwezigheid toejuicht!”

Odile en haar man Koben worden door hun pachtheer gedwongen hun boerderij te verlaten. Ze hebben weinig hoop op een fatsoenlijk leven en daarom besluiten ze in te gaan op al die advertenties die ze gezien hebben: ze gaan mee de zee over, op naar een vruchtbaar land, waar hen vanalles goeds te wachten zou staan.

De onervarenen
 vertelt een ontzettend sterk en indrukwekkend verhaal, uiterst relevant, maar dat is niet de enige kracht van deze roman. De simpele maar gevatte schrijfstijl van Joke van Leeuwen houdt je scherp zonder dat het je vertraagt. Het leest vlot, maar dit betekent niet dat je alles snel verwerkt of misschien zelfs vergeet. Alle gebeurtenissen, alle gedachtegangen, alles zet je aan het denken. Het plot blijft spannend maar ook de personages blijven boeiend. Ze zijn constant in ontwikkeling en hebben vele kanten, waardoor ze realistisch blijven – je zou je zelfs kunnen afvragen of Van Leeuwen misschien bekenden heeft geportretteerd.

Misschien is het wel zo dat dit boek mij zo trok omdat het mij een gevoel van nostalgie gaf. Als kind las ik het boek Als verstekeling naar Canada van Margaret Anderson ontzettend vaak. Een verhaal over twee kinderen die, nadat hun ouders zijn overleden, alle spaargeld zoeken en op een boot stappen naar Canada, in de hoop daar een mooier leven te kunnen leiden. Het verhaal van De onervarenen deed me daar erg aan denken.

De onervarenen is een historische roman over hoop, verlies, verdriet en (on)voorwaardelijke liefde. Een roman die je alles laat voelen wat de verteller voelt, hoewel je ook kan begrijpen waarom men boos op haar zou worden. In tegenstelling dat andere boeken die ik las die genomineerd waren voor de Libris Literatuurprijs 2015, bleef dit boek bij me wanneer ik het niet las, zette het mij aan het denken over kwesties, maar op hetzelfde moment wilde ik constant verder lezen, weten waar het verhaal zou stranden. Deze roman is zeker een aanrader!

Eerder verschenen op Suus Leest