De onverklaarbare logica van mijn leven

Zaterdag, 28 november, 2020

Geschreven door: Benjamin Alire Sáenz
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Wonderschoon verhaal vol liefde

[Recensie] Dit is een boek met een schrijfstijl waar je u tegen zegt. Benjamin Alire Sáenz weet je als lezer compleet mee te nemen met alle dingen die Salvador overkomen. Je leeft vanaf het begin met deze jongen mee, maar ook met alle andere personages. Myrthe (de uitgever) noemt dit boek ook als een lome zomerdag, waar je haast geen genoeg van kan krijgen. En dit klopt zeker, want hoewel het verhaal niet bomvol actie zit, kon ik gewoon niet stoppen met lezen. Het boek leest ontzettend fijn, en dat komt vooral omdat Benjamin je hart weet te verwarmen door de liefde die de personages elkaar geven.

Benjamin heeft wat dingen uit zijn eigen leven gestopt in dit verhaal, bijvoorbeeld zijn Mexicaanse roots. Daarbij is de vader van Salvador homo, iets waar de auteur vroeger veel moeite mee had. De vader van Salvador is zo’n wijze en lieve man, je gunt iedereen wel zo’n zachte ouder! Salvador zelf worstelt erg met zijn eigen afkomst, maar wordt bijgestaan door allemaal naasten die hem accepteren. Ik had ook erg genoten van de vrienden van Salvador, omdat die zo goed bij hem passen en er altijd voor hem zijn.

Wat ik vooral zo mooi vind aan het verhaal, is dat het verhaal totaal niet voorspelbaar is. Je leest over Salvadors leven op de middelbare school en er gebeuren zeker wat schokkende dingen in het verhaal, wat heel goed de realiteit weerspiegelt. Sommige dingen kunnen je plots overkomen, maar er zijn altijd mensen waar je bij terecht kan. Het is prachtig om te zien hoeveel Salvador geeft om zijn vrienden en zijn familie, waarbij je merkt dat familie niet per se hoeft te bestaan uit mensen waar je een bloedband mee hebt, maar dat familie juist de mensen zijn die er altijd voor je zullen zijn. De onverklaarbare logica van mijn leven is een wonderschoon verhaal dat een stukje extra meer liefde brengt in de wereld.

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

Dans Magazine

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe