'De patiënt'

Donderdag, 28 mei, 2020

Geschreven door: Sebastian Fitzek
Artikel door: Perfecte Buren

Sebastian Fitzek is een absolute topper in het (psychologische) thrillergenre. Zijn boeken zijn keer op keer een uiting van dé ultieme mindfuck. Vanaf het verschijnen van zijn eerste boek, De therapie, zo’n veertien jaar geleden lees ik al zijn boeken. Het voordeel hiervan is dat je een auteur kunt zien groeien en zoals bij Fitzek, een bepaalde stijl gaat herkennen. Bij deze Duitse bestsellerauteur ligt de nadruk op het psychologische aspect met een tikkeltje gruwel waar nodig.

Dit is de 13e titel die in het Nederlands is vertaald. In het Duits zijn er nog een paar andere boeken van hem verschenen die helaas (nog) niet hier zijn verschenen. De patiënt is wederom een psychologische thriller die zich deze keer afspeelt in een psychiatrische gevangeniskliniek. Fitzek begint meteen met een gruwelijk scenario in het eerste hoofdstuk. De toon is gezet en de verwachting is dat een huiveringwekkende thriller volgt.

Berlijn.
Vanuit het perspectief van Till Berkhoff lees je over de gevolgen van de verdwijning van zijn zesjarige zoontje Max. Het jochie is nu al een jaar weg en het politieonderzoek ontleent zijn bestaansrecht slechts aan indirect bewijsmateriaal. Er is geen bekentenis maar alles duidt in de richting van kindermoordenaar Guido T.
Till krijgt te horen dat het dossier wordt gesloten indien er geen concreet bewijs wordt gevonden en dit nieuws drijft hem tot waanzin, hij is in alle staten.

Guido T. heeft een aantal gruwelijke moorden bekend. De kindermoordenaar verblijft in de Stein-kliniek, een strafrechtelijke TBS-instelling. De politie weet het zeker, T. heeft ook te maken met de verdwijning en eventuele moord op Max. Maar T. zwijgt in deze zaak volhardend. Dit doet Till besluiten tot het zetten van een extreme stap. Gedreven door wanhoop ziet hij geen andere optie dan undercover te infiltreren in de kliniek, als patiënt. Het is dit óf niets, zijn wereld is ingestort, is volledig tot stilstand gekomen en hij kan niet verder, niets afsluiten. Till móet weten hoe het zit, waar is Max?

Geschiedenis Magazine

Zevenenzeventig relatief korte hoofdstukken houden je in een hoog tempo aan De patiënt gekluisterd. Door gebruik te maken van perspectiefwisselingen wordt je meegezogen in een psychologische oorlogsvoering. Want Till z’n opzet is om in de kliniek Guido T. tot een bekentenis te verleiden en hij trekt hiervoor alles uit de kast. Fitzek doet dat precies zo en je voelt, je wéét dat er iets staat te gebeuren. Deze auteur is namelijk heel sterk in het onder je huid kruipen en onrust zaaien tijdens het lezen. Maar vergeet ook niet dat Fitzek als geen ander weet hoe de ideale mindfuck op te zetten én deze uit te spelen. Zo ook nu.
Zijn personages krijgen een afgemeten diepgang die verdienstelijk is voor het verhaal. Op deze manier is er ook voldoende ruimte voor het uiteenzetten van de diverse verhaallijnen met een hoog psychologisch gehalte. Hierdoor komen beide factoren het beste tot hun recht.

De plottwisten zijn niet allemaal onverwacht maar wel tot in de finesse uitgewerkt. De vlotte schrijfstijl, en dat is te bewonderen gezien het zware thema, is wederom van hoge kwaliteit. Het verhaal verwart, doet je verbazen en genieten. Maar…écht spannend worden doet het niet. Er zijn diverse momenten waar de aanzet tot meer niet volledig is benut en hierdoor is er nauwelijks sprake van een spanningsboog. Dit fenomeen is niet verrassend, want de laatste vijf thrillers vertonen ook deze kenmerken. En dus interpreteer ik dat als een stijlkeuze die Fitzek blijft hanteren.

Gelukkig is er genoeg om van te genieten in De patiënt. Manipulatie, bedrog, moord, corruptie en wanhoop zijn de elementen die dit verhaal sieren. Dat Till en Guido T. op een ramkoers zijn houdt je aan het boek gekluisterd.

De buitenproportioneel emotionele zelfkastijding, alles om de waarheid te achterhalen, is bizar uitgewerkt. Een knap staaltje werk van Sebastian Fitzek. Alleen jammer dat de verwachte spanning dus niet tot uiting kwam. Daarom krijgt De patiënt vier stevige sterren i.p.v. vijf. Een psychologisch kat- en muis spel op hoog niveau.

Patrice

De patiënt

Wijd open