De Patisserie

Woensdag, 20 april, 2022

Geschreven door: Charlotte Jacobi
Artikel door: Joke Zwier

Verzwegen geheimen

[Recensie] De Patisserie van Charlotte Jacobi is een historische familieroman die zich afspeelt in het 19e eeuwse Straatsburg en is het eerste deel van een trilogie. Eva Maria Bast en Jørn Precht vormen het schrijversduo Charlotte Jacobi. Eva-Maria Bast is journaliste en auteur van verschillende non-fictieboeken, thrillers en romans. Jørn Precht is professor aan de Stuttgart Media University en een meervoudig bekroonde scenarioschrijver voor film- en televisieproducties.

Straatsburg
Voorin het boek staat een overzicht van de belangrijkste personages. De proloog speelt zich af in 1870 en Claire Goldschmidt is met haar vader Aaron in Straatsburg, om een patisserie op hun naam te zetten. De kanonnen bulderen op de achtergrond, want er is een oorlog gaande in de Elzas. Dan gaat het verhaal verder in 1893 en verhuist Ida Tritschler, één van de hoofdpersonages met haar familie naar Straatsburg om daar gezamenlijk een nieuwe patisserie/lunchroom te openen. Hier gaat een wereld voor haar open en ontmoet zij de liefde van haar leven Lucien Picard, de zoon van de concurrerende patisserie Goldschmidt. Alleen komt de in 1871 beëindigde oorlog door herinneringen van wederzijdse ouders weer boven in de vorm van ‘bedreigingen’ voor hun liefde. Want waardoor is de vete tussen de Tritschlers en de Picards eigenlijk ontstaan?
Het is een generatie die blaft, maar bijten doen ze zelden.” De sleutel ligt in verzwegen geheimen uit het verleden.

Dramatische plotwendingen
Het verhaal is opgedeeld in twee delen, waarvan het eerste deel veruit het dikste is. Het tweede deel van ongeveer vijftig bladzijden komt een beetje afgeraffeld over. De meerdere elkaar snel opvolgende, en onverwachte dramatische plotwendingen, leiden tot een voorspelbaar einde van het verhaal. De personages komen realistisch over en meerdere mannelijke personages gaan gebukt onder hun ‘oorlogsverleden’. De verandering van de positie van de vrouw in die tijd komt in de vorm van Ida goed naar voren. Ida is leergierig, maar mag als vrouw zijnde niet naar de universiteit of onbegeleid op straat lopen. Ze heeft een eigen willetje en mag van haar vader in de bakkerij experimenteren.
Het was meisjes niet eens toegestaan om onderwijs te volgen dat voorbereidde op de universiteit.

Liefdeskoppel
Het liefdeskoppel Lucien en Ida vertoont gelijkenissen met Romeo en Julia. Ook zij leggen zich niet bij de situatie neer en doen er alles aan om een paar te kunnen blijven.

Geschiedkundige feiten
Er is veel aandacht voor geschiedkundige feiten over het ontstaan van de Frans-Duitse oorlog, die in 1871 eindigde, en waarin Straatsburg van de Franse naar de Duitse nationaliteit veranderde. De haat van de Elzassers voor de Duitsers komt goed in beeld. Deze uitgebreide beschrijvingen leiden wel de aandacht van het eigenlijke verhaal af, maar passen er goed in. De schrijfstijl van Jacobi is gedetailleerd en de omschrijvingen van de heerlijke gebakjes roepen lekkere trek op. De patisserie krijgt 3 sterren.

De patisserie 1 - De patisserie