De pracht van de natuur

Maandag, 7 december, 2020

Geschreven door: Dick van Duijn
Artikel door: Evert van der Veen

Natuur die je raakt!

[Recensie] De fotograaf van dit boek, Dick van Duijn, werkt voor een groot aantal media: CNN, Fox News, Daily Mirrors, Daily Mail, The Sun, Time, Telegraaf, Algemeen Dagblad, Metro, National Geographic. Dat zijn bekende namen en dat is ook wel begrijpelijk gezien de bijzondere uitstraling van zijn werk. Dick van Duijn heeft een brede interesse: hij fotografeert natuur maar ook architectuur, landen, sport, transport.

In dit boek De pracht van de natuur staan dieren centraal en de ondertitel luidt dan ook: Dieren door de lens van Dick van Duijn. De dieren komen echter niet dóór de lens maar ze zijn vooral vóór de lens, alsof je ze zelf van dichtbij mag zien. De lens van de fotograaf brengt je in contact met de afgebeelde dieren. Doordat de omgeving vaag is en alleen de meestal groene kleur van het landschap aanwezig is, komen de dieren schitterend tot hun recht.

Aardig is dat Dick van Duijn zijn fotografiemateriaal benoemt en dat is eigenlijk voor elke serieuze fotograaf die er wat geld voor over heeft wel bereikbaar. Al vraagt het maken van deze foto’s wel het nodige vakmanschap, talent en inspiratie.

In dit boek komen kleine en grotere dieren voor zoals de siesel, een speelse grondeekhoorn, en de rode eekhoorn. Het zijn intieme close-ups die je in staat stellen om deze dieren van dichtbij te observeren. Op deze manier krijg je ze zelf waarschijnlijk niet gauw te zien. Uiteraard vraagt dat geduld want dergelijke foto’s krijg je meestal niet in de schoot geworpen.

Archeologie Magazine

In groot afgedrukte citaten vertelt Dick van Duijn iets van zijn werkzaamheden en zo wordt de lezer betrokken bij het proces om de desbetreffende foto te maken. Ook is er enige uitleg over de dieren en hun leefwijze door André de Baerdemaeker.

Prachtig zijn verder de series over de das, zeehonden en vos. Een bijzondere close-up is die waarbij de ogen van de vos frontaal in beeld komen. Ook grotere dieren als de wolf, het luipaard, de lynx, ree, schotse hooglander, leeuw, tijger en olifant komen voor. De kracht van het fotografisch werk van Dick ligt misschien wel vooral in de kleine dieren. Die hebben ook iets aandoenlijks wanneer je ze zo dichtbij ziet. Dat geldt ook voor de fraaie series over vogels als de ijsvogel, Europese bijeneter en Europese zeearend. Verder komen de buizerd, havik, steenuil, oehoe en kerkuil voor.

Een fraai uitgegeven boek met indringend foto’s van een opvallende schoonheid, foto’s die je terug wilt zien omdat ze je raken. Deze dieren blijven je bij!