De radiozussen. Het geluid van een nieuwe tijd

Zaterdag, 16 juli, 2022

Geschreven door: Eva Wagendorfer
Artikel door: Lisanne Ortsen

Mooi tijdsbeeld van de ‘roaring twenties’

[Recensie] Wagendorfer is een Duitse auteur die onder het pseudoniem Sophie Oliver vele boeken op haar naam heeft staan. De radiozussen is het eerste deel in de serie en haar internationale doorbraak.

Het is 1927 en de drie vriendinnen Gesa, Inge en Margot werken bij radio Frankfurt. Alle drie hebben ze grote ambities voor de toekomst en zijn er van overtuigd dat ze hun doelen gaan behalen. Gesa is in de wolken als ze een bijrol weet te scoren in een misdaadhoorspel, een kunstvorm dat in 1924 het levenslicht zag. Ze ziet het als een opstapje naar een mooie carrière als beroemde stemactrice. Inge – die momenteel secretaresse is – droomt van een leven als zangeres en grijpt elke kans aan om deze te bewaarlijken. En Margot hoopt zich te kunnen ontwikkelen als muzikant en de eerste vrouwelijke celliste in een groot symfonieorkest te worden. Maar het wordt al snel duidelijk dat het nog niet zo makkelijk is als het lijkt. De radiowereld – en met name een groot deel van het mannelijk personeel – zijn nog niet klaar voor ambitieuze, jonge vrouwen die de wereld willen veranderen.

De radiozussen wordt geschreven vanuit vier perspectieven. Naast de drie vriendinnen wordt het verhaal ook verteld vanuit Albert, de nieuwe omroepdirecteur die de radio een nieuw leven in wil blazen. De hoofdstukken sluiten mooi op elkaar aan en geeft een mooie inkijk in het doen en laten van de mensen in die tijd maar ook de normen en waarden in de jaren twintig. Elk nieuw hoofdstuk begint met kort radionieuws uit 1927 die betrekking hebben op belangrijke, vrouwelijke personen die geschiedenis wisten te schrijven.

Tijden veranderen
Wat duidelijk naar voren komt in dit boek, is de wil van vrouwen om gelijkwaardig te worden behandeld. Waar ze in het begin van de twintigste eeuw eindelijk het passief en actief kiesrecht kregen en de emancipatie zijn vruchten begint af te werpen, is daar in 1927 nog aardig wat weerstand van mannelijke personen. Dit mooie citaat uit De radiozussen is een goed voorbeeld:

Schrijven Magazine

”Mijn probleem zou zijn dat ik mijn eigen kwaliteiten onderschat en het mannen daardoor makkelijk maak om te overheersen. Als vrouwen hun zelfvertrouwen zouden opschroeven naar het niveau van mannen, zouden heel wat mannen daarvoor buigen.”

Trouwe vriendschap is een mooi thema dat als een rode draad door dit verhaal loopt. Onzekerheid, ware liefde en toekomstmuziek spelen ook een rol en dit zorgt voor een verrassend en verfrissend geheel.