De regenboogfabriek

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Susan Wallenburg, Mayon Middeljans
Artikel door: Peter van Bavel

Een afschrikwekkend mooi boek

[Recensie] Wat een feest! Wat een afschrikwekkend mooi boek is dit geworden! Wat een titel, wat een lettertype, wat een illustratie en zo prachtig ingebonden. Ingebonden kinderboeken zijn een must, vind ik.
Wanneer je zelf (net) kunt lezen of alleen maar wilt bladeren en kijken, is niets zo vervelend dan dat er een soort scheurkalender effect ontstaat omdat het boek kwetsbaar is. Een ingebonden boek is meer ‘kinderproof’ en het oogt ook nog eens chic.

Susan Wallenburg (1975) is sinds 2004 moeder van Samantha. Samen zijn ze dol op zelfverzonnen verhalen en daardoor ontstond het idee bij Susan om haar eigen verhaal te schrijven toen haar dochter bang bleek voor monsters onder haar bed. De meeste ouders kiezen ervoor hun kinderen gerust te stellen met de stelling dat monsters niet bestaan. Omdat ze voor Samantha echt waren, heeft Susan een verhaal bedacht waarin monsters een gegeven zijn. De regenboogfabriek, als eerste deel van Sam en de Monsterbende was geboren. De dappere Sam staat symbool voor haar dochter.

Kinderperspectief
Mayon Middeljans is in 2012 afgestudeerd aan de kunstacademie in Groningen en werkzaam als freelance illustrator. Haar werk komt voort uit haar verlangen om vanuit het kinderperspectief naar de wereld te kijken. Meer intens en met een open blik. Ze gebruikt vele technieken en materialen maar het liefst van alles werkt ze met acrylverf. Haar voorkeur gaat uit illustraties maken voor verhalen die tijdloos zijn en die over universele menselijke drijfveren gaan.

Zelden een kinderboek in handen gehad waar de verbinding tussen verhaal en illustratie zo in harmonie is. Het verhaal wordt maximaal verrijkt met de vele en soms zelfs pagina vullende illustraties terwijl deze kunstwerken volledig in het zonlicht worden gezet met de gekozen woorden en teksten.

Sam is bang voor de monsters onder haar bed. Wanneer zij uiteindelijk oog in oog komt te staan met een heus monster, is haar angst snel verdwenen. Het monster heeft grote problemen in zijn eigen wereld en vraagt de dappere Sam om hulp. Wat volgt is een strijd tegen een geduchte tegenstander in een wereld die langzaamaan zijn glans en kleur dreigt te verliezen. De regenboogfabriek moet weer in productie worden genomen om al het moois te behouden.

Nachtmerrie
Het verhaal van de Pixar animatiefilm Monsters Inc/Monsters & Co kennen we allemaal. Hierin worden de kinderen ingezet om de hoeveelheid schrik die ze hebben na een nachtmerrie, om te zetten in energie. In dit boek over Sam en de Monsterbende halen de monsters hun energie uit de kleurrijke wezens die de kinderen in hun dromen creëren. Juist de nachtmerries zijn verbannen, de blije en fantasierijke droom krijgt alle aandacht, waarmee Susan meer Disney is dan Pixar ooit zal zijn.

Het verhaal kent naast het gebruik van verschillende lettertypes ook korte hoofdstukken die zich uitstekend lenen voor een ‘voorleesmoment’ voor het slapengaan of om zelf nog een hoofdstukje te lezen. Een stimulerende prikkelende werking gaat hiervan uit.

Veel vormende thema’s worden aangekaart zonder belerend te worden. Wees altijd eerlijk, durf lef te tonen, durf kwetsbaar te zijn door te zeggen dat je iets spannend vindt, heb geen vooroordelen en geef iedereen een tweede kans. En geloof in monsters.

Per verkocht boek gaat een €1 naar Sam& (Samen), een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job. Als het boek zelf al niet genoeg reden is het te kopen, is het steunen van een goed doel dit zeker. Verras jezelf of een kind met dit weergaloos spannende en toffe kinderboek. Het tweede deel ‘Het Zusje’ verschijnt in 2023.

Eerder verschenen op Boeken-cast