De Repair Club

Zaterdag, 30 april, 2022

Geschreven door: Charles den Tex
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Hoe een gelaagde spionagethriller het verleden tot leven wekt

[Recensie] Charles den Tex heeft al vele boeken op zijn naam staan waarvoor hij ook meerdere prijzen heeft gewonnen. John Antink is gepensioneerd en heeft met drie vrienden een repair club waar ze kapotte apparaten herstellen. In zijn werkzame leven was hij chef van de Nederlandse geheime dienst. Tijdens een van de repair club-dagen staat er een man voor zijn neus die een pistool op hem richt en hem een kapotte typemachine overhandigt.

Bij het demonteren van de Oost-Duitse typemachine vindt hij een opdracht die hem in één keer terugbrengt naar de jaren tachtig, toen hij werkzaam was als geheim agent in Dresden. Het leven van hem en zijn vrouw Vera staat op instorten door een fout die hij toen heeft gemaakt. De Repair Club wordt ingeschakeld om het probleem op te lossen, maar kan je verraad wel repareren?

Achter het IJzeren Gordijn
De Repair Club wordt vanuit verschillende perspectieven en tijdperken verteld. Niet alleen dat van Johns huidige leven en dat van veertig jaar geleden achter het IJzeren Gordijn. Ook vanuit Alisja Calder, de huidige chef van de geheime dienst. Zij is de opvolger van John en heeft hem nodig voor een probleem in het Midden-Oosten. Door het switchen tussen de verhaallijnen moet je schakelen tussen de personen, de locaties en de periodes. Soms is dat verwarrend, mede door de vele (Russische) namen die erin voorkomen. Niet alle personages zijn even relevant voor het verhaal. Daarentegen had ik andere personages verder uitgewerkt willen zien en beter leren kennen.

Den Tex neemt je goed mee naar de jaren tachtig en de donkere periode in de laatste jaren van de Koude Oorlog. Hij geeft je tussen neus en lippen een geschiedenisles over Den Haag, Dresden en de spionageactiviteiten van Russische en Oost-Duitse spionnen en van de Nederlandse rol daarbij.

De plot van het verhaal is als een ui waarbij je steeds weer een nieuwe laag vanaf pelt om tot de kern te komen. Het personage van John Antink wordt steeds verder uitgewerkt waardoor je naarmate het boek vordert meer te weten komt over zijn leven. Het hele boek door zijn er allerlei twists die je in verbazing achterlaten en je snel verder wil lezen.

De Repair Club is een spannende spionagethriller waarbij je wil weten waar het verhaal naar toe gaat. De gelaagdheid en de vele, onverwachte twists zorgen ervoor dat je blijft doorlezen.

Eerder verschenen op Perfecte Buren