De rest is confetti

Zaterdag, 28 januari, 2023

Geschreven door: Lotte Petersen
Artikel door: Kim Landwer Johan

Een liefdevol verhaal

[Recensie] Lotte Petersen studeerde literatuurwetenschappen waarna zij enige tijd als journalist werkte. Haar debuutroman Een verrukkelijk fiasco is gebaseerd op haar eigen ervaringen, ook in De rest is confetti gebruikt Petersen haar eigen ervaringen om het boek te schrijven. Momenteel werkt Lotte in een boekwinkel en woont ze samen met haar man en zwerfhondje in Eindhoven.

Journaliste Lola de Winter werkt bij de dorpskrant, waar ze verwacht mooie, spraakmakende en spannende stukken te mogen schrijven. Tot haar teleurstelling schrijft ze nu vooral artikelen over de plaatselijke rommelmarkt of het nieuwe hondenuitlaatveldje. Niet een hele spetterende carrière… Totdat ze Abel van Engelen ontmoet. Ook hij groeide op in hetzelfde dorp als Lola, maar in tegenstelling tot haar mislukte carrière is die van Abel wel geslaagd. Hij is een van de meest bekende cabaretiers van het moment. Abel heeft een groot geheim wat Lolas eerste grote scoop kan opleveren, mits zij ook iets voor hem doet. Aan Lola de schone taak om Abel zijn jeugdliefde op te sporen. Hoe ver zal Lola gaan voor deze onverwachte en grote scoop?

Mooie thema’s
Ik werd verliefd op de cover van het boek. Nog voor ik de flaptekst gelezen had, wilde ik dit boek graag lezen. Maar never judge a book by its cover.. Bij deze was de cover te mooi om waar te zijn. Helaas viel het boek niet helemaal in de smaak. Waar dit precies aan lag? Ik weet het niet, misschien toch iets te zoetsappig of teveel feelgood gelezen de laatste tijd.

Het verhaal leest vlot, door de humor die Petersen er weet in te houden, ook als de situaties ingewikkeld worden. Hierdoor blijft ondanks het beladen onderwerp, waarvan je pas op het einde weet waar het precies over gaat, het verhaal luchtig. Dat onderwerp, komt als een schok voor de lezer, iets wat je totaal niet zag aankomen in de eerste driekwart van het verhaal. Jammer dat het nu allemaal in de laatste pagina’s gepropt wordt. Je bent immers toch benieuwd hoe het zal aflopen met Abel en zelf had ik graag wat meer willen weten over hoe Abel zich bij de situatie voelt.

De schrijfstijl van Petersen is gemakkelijk, snel en met veel humor. Door de korte hoofdstukken leest het boek lekker weg. De personages zijn goed uitgewerkt, waardoor je vooral Lola en Abel, maar ook de bijpersonen zoals Diede (het vriendje van Lola) en Beer (de beste vriend van Lola) goed leert kennen. Iedereen heeft zo zijn eigenaardige trekjes in dit boek, wat het leuk maakt om de personages te leren kennen. Vooral Diede vond ik persoonlijk erg grappig! Het einde van het verhaal kwam zoals ik al eerder vermelde nogal onverwacht en heeft een open einde. Benieuwd of er een vervolg op De rest is confetti zal komen.

De rest is confetti is een heerlijke feelgood met een goede dosis humor en de nodige sores voor de hoofdpersonages. Het verhaal krijgt nog een onverwachte twist! Desondanks wist het boek mijn aandacht niet helemaal vast te houden. Toch verdient De rest is confetti 3 sterren.

Eerder verschenen op Boeken-cast

De rest is confetti

Een verrukkelijk fiasco