De roadtrip

Donderdag, 18 november, 2021

Geschreven door: Beth O'Leary
Artikel door: Sanne Jakobs

Roadtrip naar Schotland

[Recensie] Cherry gaat trouwen. In Schotland. Voor de zussen Addie en Debbie betekent dat dat ze een roadtrip moeten maken van 8 uur. Volledig voorbereid gaan ze op pad, samen met de onbekende Rodney die een lift naar de bruiloft nodig had. Ook de ex van Addie, Dylan, is met zijn beste vriend Marcus onderweg naar Schotland voor de trouwerij van hun gezamenlijke vriendin Cherry. Iedereen begint vol goede moed aan de ruim 8 uur durende reis. Maar een aanrijding lijkt roet in het eten te gooien.

Het verhaal begint lekker ongemakkelijk met de twee exen Addie en Dylan die 20 maanden na hun break-up noodgedwongen bij elkaar in de auto terecht komen. Dylan rijdt namelijk met de Mercedes van Marcus tegen de Mini van Debbie aan. De Mercedes is total loss en moet afgevoerd worden. De Mini doet het nog en de groep vrienden/exen/vreemden besluiten om de reis voort te zetten in de Mini. Vijf mensen plus bagage in de kleine auto, ik denk dat je je wel kan inbeelden hoe dat eruit gezien moet hebben. Dit zorgt voor hilarische momenten achterin de auto.

Het boek is opgedeeld in twee verschillende tijden en twee verschillende verhaallijnen. Addie en Dylan zijn om en om aan het woord in het nu (tijdens de roadtrip) en in het verleden (de tijd van hun relatie). In het begin, tot pagina 150 ongeveer, leest het super vlot weg. De schrijfstijl is heel fijn. De gedachten van Addie en Dylan zijn geen ellenlange overdenkingen, maar gewoon snel, logisch, herkenbaar en grappig.

Maar na die 150 bladzijden zakt het verhaal een beetje in. Er zit geen tempo meer in en ik kon mijn aandacht er niet meer bijhouden. Vooral in het ‘nu’ zijn de ontwikkelingen traag en wil het verhaal maar niet opschieten.

Archeologie Magazine

De personages naast Addie en Dylan blijven een beetje vaag en oppervlakkig terwijl ze wel allemaal een grote rol spelen in het boek. Ik had graag gezien dat ze wat meer uitgediept werden en niet waren weggezet als stereotypes. Juist omdat ze ook een redelijk grote rol hebben voor een bijpersoon.

Wanneer het verhaal van ‘toen’ tot een einde komt, wordt er heel veel duidelijk. Met nog ongeveer 100 bladzijden te gaan is het eerste plot al uitgewerkt. Wat mij betreft had dat eigenlijk wat eerder gemogen. Het verklaart namelijk heel veel over Addie en Dylan en over het gedrag van Marcus. Die stelt zich namelijk heel erg vijandig op tegenover Addie. Juist omdat Marcus niet echt uitgediept wordt, had een eerdere uitwerking van het plot kunnen zorgen voor wat meer diepgang en had je hem als lezer beter kunnen begrijpen.

In de laatste 70 pagina’s (ongeveer) neemt het verhaal een bizarre wending. Met deze twist weet O’Leary het boek weer nieuw leven in te blazen en zit je weer op het puntje van je stoel. De personages hebben ineens een doel (naast op tijd op de bruiloft verschijnen) en er komt veel meer tempo in waardoor je door de laatste pagina’s heen vliegt.

De roadtrip is absoluut geen slecht boek maar ook geen ultieme topper. Ik heb genoten van de momenten dat het verhaal lekker vlot liep en even moeten doorbijten in het middenstuk. Al met al een prima 3,5 ster.