De roadtrip van je leven

Zaterdag, 27 februari, 2021

Geschreven door: Lizzie van den Ham
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Een roadtrip is wel het laatste waar je op zit te wachten als je bang bent voor autorijden… of je reisgenoot niet kunt uitstaan

[Recensie] Eline de Vries is na een auto-ongeluk de weg niet meer op geweest, en dat terwijl ze een reisblog heeft en dol is op vakantie. Ze kijkt er erg naar uit naar Sicilië te vliegen om haar beste vriendin Beatrice te bezoeken, maar dan doet Bé haar plots het compleet idiote voorstel om ‘gezellig’ samen met haar broer te reizen. In haar auto, zodat ze die weer kan gebruiken. Een roadtrip met Marcus, die ze niet kan uitstaan? In een auto uit het jaar nul? Eline zou wel gek zijn. Maar Bé heeft het talent iedereen te enthousiasmeren voor haar wilde plannen en voor Eline het weet is ze onderweg naar Italië. Samen met Marcus, die nu wat ouder en hopelijk ook wijzer is dan toen…

Sinds Marcus Govaerdts bij zijn ouders in hun boekhandelsketen is gaan werken, verzuipt hij in het kantoorwerk. Als zijn zus hem uitnodigt om naar Sicilië te komen, lijkt dat het moment om eindelijk los te komen van zijn drukke baan. Helaas zadelt zijn moeder hem onderweg nog even op met een ‘belangrijke cursus’. Voor Marcus is de roadtrip een mooie gelegenheid om de beste vriendin van Bé te laten zien dat hij heus wel wat meer in zijn mars heeft dan zij denkt. Als tiener had hij een oogje op haar, maar dat liep uit op gekwetste gevoelens. Kan hij haar hart alsnog winnen tijdens deze roadtrip?

In het begin is de sfeer tussen Eline en Marcus nogal koel. Nadat er een aantal misverstanden uit de weg zijn geruimd komt daar gelukkig vrij snel verbetering in, zodat ze zich kunnen richten op elkaar en op de heerlijke reis die ze maken. De auteurs hebben deze reis zelf ook gemaakt en dat merk je. Alles is levensecht beschreven. Eline weet door haar eerdere reizen ook het nodige over bepaalde bezienswaardigheden te vertellen en dat vond ik heel interessant.

Als Eline en Marcus dichter bij elkaar komen, helpen ze elkaar ook. Marcus helpt Eline met het overwinnen van haar trauma en rij – angst en Eline helpt Marcus met zijn worsteling om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Want die verwachtingen blijken niet helemaal overeen te komen met wat hij zelf wil. In de gesprekken tussen Marcus en Eline wordt een begin gemaakt met het oplossen van die problemen. Ik vond deze gesprekken erg fijn om te lezen. Ook Beatrice heeft trouwens een probleem, dat ze gezamenlijk oplossen.

Er komt een beetje spanning in het verhaal als er een bij – personage opduikt. Deze verhaallijn eindigt uiteindelijk toch anders dan je zou verwachten. Het bij – personage krijgt nog een rol in een paar bonushoofdstukken, die helemaal achterin het boek, nog na de epiloog, aan bod komen. Deze hoofdstukken voegen niet echt iets belangrijks toe aan het verhaal, maar ik vond ze wel heel grappig om te lezen.

Ik vond dit een heel leuk boek. Het grootste gedeelte van het verhaal is de sfeer goed en voel je je als lezer ook net alsof je op vakantie bent. De uitgebreide en levensechte beschrijvingen van de route helpen daarbij. Eline en Markus zijn een leuk duo. Ook zitten er wat serieuzere thema’s als trauma , angst, voldoen aan verwachtingen van anderen en uitzoeken wat je zelf wilt in het verhaal. Dus vrolijkheid en liefde worden afgewisseld met diepzinniger gesprekken en gedachten. Voor mij was het een perfecte mix.

Eerder verschenen op Drukinkt