De Rode Koningin

Vrijdag, 16 juli, 2021

Geschreven door: Juan Gómez-Jurado
Artikel door: Silke Wimme

Dit is een thriller om u tegen te zeggen!

[Recensie] Sinds de boeken van Carmen Mola verschenen in het Nederlands ben ik fan van Spaanse thrillers. Deze zitten vol temperament en hebben ook enkele zeer duistere kantjes. Toen ik hoorde over De Rode Koningin van Juan Gómez-Jurado, die volgens USA Today “een nieuwe gouden standaard voor thrillers heeft gesteld” en bovendien nog eens behoort tot de Spaanse top drie van beste auteurs, kon ik niet wachten om het te lezen.

De Rode Koningin is een eliteteam dat in het diepste geheim misdaden oplost. Antonia Scott is één van hun beste rekruten, maar na een tragisch ongeval is ze niet meer aan het werk en leeft ze teruggetrokken. Haar mentor doet er alles aan om haar terug aan het werk te krijgen. Zo schakelt hij nu rechercheur Jon Gutiérrez in uit Madrid om Antonia te kunnen inschakelen in een bijzondere zaak. De slachtoffers zijn kinderen van invloedrijke personen en er staat veel op het spel. Antonia is de enigste die deze misdaden kan stoppen, maar wil ze zich wel terug actief inzetten voor de organisatie?

Waarschuwing eenmaal je in dit boek begint, leg je het niet meer opzij en wordt het een slapeloze nacht. Vanaf de eerste pagina word je er in mee gezogen. Dit is één van die boeken waar je best in begint te lezen, zonder al te veel van de inhoud te weten, ik zou zelf durven aanraden om de korte inhoud op de achterflap niet te lezen. Hoe minder inhoudelijk je weet over dit boek, hoe meer leesplezier je eraan zult hebben. Ik zal dan ook mijn best doen geen spoilers te verklappen.

“’s Nachts, als de vermoeidheid zijn schouders als een ijzige deken omhult, als zijn ogen branden, als zijn benen het gewicht niet meer kunnen dragen, is de ouderdom een ergere straf dan de dood”

Dans Magazine

De auteur heeft een fantastische schrijfstijl, vol van beeldspraak en sarcastische humor. Bovendien maakt hij gebruik van de rijkdom van taal! Het moet niet makkelijk geweest zijn voor de vertaler om alles op een correcte manier weer te geven en bovendien ook nog eens de context te behouden, maar daar is hij met glans in geslaagd.

De omgeving wordt met een precieze pen weergegeven, en de personages zijn weldoordacht en met zorg gebracht. Antonia Scott, is subliem: haar sterke persoonlijkheid, haar manier van denken en de manier waarop ze door het leven gaat. Dankzij de schrijfstijl van de auteur wordt dit allemaal nog een keer extra in de verf gezet. Antonia en Jon Gutiérrez vullen elkaar op een mooie maar eigenzinnige manier aan en de auteur weet dit op een ingenieuze manier uit te werken. De relatie tussen beide personages wordt krachtig en met veel emotie weergegeven. Hier heeft Juan knap werk geleverd.

Het is en blijft natuurlijk een Spaanse thriller en er zit natuurlijk ook heel wat temperament in het verhaal. De plot is ijzingwekkend sterk met heel wat onverwachte spannende plotwendingen. Het wordt nagelbijtend spannend en telkens je een hoofdstuk uit hebt en denkt van nu heb ik het spannendste achter de rug, overtreft de auteur zichzelf in het volgende hoofdstuk. Maar dit is ook een intelligente thriller. De auteur neemt zijn lezers mee op een zoektocht, naar de dader van een wel zeer uitgekiende misdaad. Je zult meedenken en de puzzel proberen op te lossen, terwijl de auteur zijn lezers steeds weer op het verkeerde spoor zal zetten.

Als lezer merk je onmiddellijk dat de auteur niet houdt van losse eindjes, over elk detail werd nagedacht en uitgebreide research gedaan, alles wordt dan ook perfect omschreven en weergegeven. Het uiteindelijke slot is onverwacht en kan je niet zien aankomen.

Ik vergeet bijna nog te vermelden dat het boek een mooie editie is, met tussen de verschillende delen een mooie zwart-tekening die telkens een van de hoofdpersonages voorstelt. Dit creëert toch wel een bijzondere sfeer waardoor je als lezer nog meer zult genieten van het verhaal.

Dit is een thriller om u tegen te zeggen! De kritieken in de internationale pers zijn meer dan terecht. Ik kan haast niet wachten tot de andere delen in het Nederlands verschijnen. Wat een verhaal en wat een plot: de perfecte schrijfstijl bij een perfecte thriller, niets op aan te merken. Kan het tweede deel het eerste overtreffen? Vijf sterren!

Antonia Scott - De rode Koningin

De Zwarte Wolvin