De Rus

Zaterdag, 5 december, 2020

Geschreven door: Hans Faber
Artikel door: Severine Lefebre

Spannende whodunnit kan zomaar werkelijkheid zijn

[Recensie] Vince van Zandt is een bekende Nederlandse misdaadverslaggever. Wanneer hij in de krant een artikel leest over een dode Rus die uit de Prinsengracht is gehaald, voelt hij dat er iets niet klopt, maar de politie doet het af als een ongeluk. Vince besluit om zelf op onderzoek te gaan. Zelfs al speelt hij met gevaar voor eigen leven.

Met De Rus heeft Hans Faber een razend spannende thriller neergezet. Het is zijn eerste fictieboek. Hij heeft jarenlang gewerkt als journalist, en schreef daarbij over de dunne lijn tussen de gewone wereld en de onderwereld. De Rus is het eerste deel in een nieuwe reeks rond misdaadverslaggever Vince van Zandt.

Het verhaal direct de nieuwsgierigheid van de lezer en legt de weg open naar een whodunit. Toch zit De Rus ingewikkelder in elkaar en is het eerder een zoektocht naar de waarheid. Daarbij worden we meegenomen in een gevaarlijk crimineel circuit waar alles rond geld draait.

Onder- en bovenwereld

Heaven

Het verhaal draait om de dode Rus die uit de gracht is gevist. De reden waarom Vince met het onderzoek startte is niet helemaal duidelijk. De rest van de verhaallijn is echter vrij geloofwaardig. Al is de plot erg complex, toch zou het zomaar ooit realiteit kunnen worden. Vooral omdat alles op een logische manier is uitgewerkt. Dat Hans Faber als journalist schreef over het grijze gebied tussen de onder- en bovenwereld, ligt wellicht ten grondslag aan dit realistische verhaal.

Van de personages is Vince van Zandt het grondigst uitgewerkt en degene die het meeste evolueert. Zijn succes op het werk spiegelt zich helaas niet af op zijn privéleven. Zijn huwelijk liep stuk, en hoewel hij intussen een nieuwe vriendin heeft, Yara, heeft Vince toch wat twijfels. Dit geldt ook voor Yara, een jonge vrouw die heel positief in het leven staat. De tegenpool van Vince zeg maar, die door zijn job een veel negatievere kijk op de wereld heeft.

Vaart in het verhaal

Hans Faber heeft een meeslepende en overtuigende schrijfstijl. Dat maakt het verhaal aangenaam om te lezen. Door De Rus in verschillende delen op te splitsen is er een duidelijke structuur in het verhaal. Hans verliest zich niet in overbodige details, terwijl hij de omgeving en gebeurtenissen haarscherp verwoordt. Een geslaagde manier om de lezer te blijven boeien en om de vaart in het verhaal te houden.

In het begin heb je totaal geen idee in welke richting het verhaal zal uitgaan. Zelfs het achterhalen van de naam van de Rus maakt je weinig wijzer. Pas na een tijdje kun je enkele losse eindjes aan elkaar verbinden. Ook op het vlak van spanning zit het wel goed, de spanningsboog blijft grotendeels behouden. Het vermoeden van complotten en criminele organisaties maakt ook dat je steeds nieuwsgieriger wordt naar hoe alles in elkaar zit. Naar het einde toe wakkert de spanning nog wat aan, om uiteindelijk uit te monden in een spectaculaire ontknoping.

De minister

De Rus