De samaritaan

Dinsdag, 31 mei, 2022

Geschreven door: Cilla en Rolf Börjlind
Artikel door: Severine Lefebre

Een maatschappelijk actuele thriller op hoog niveau

[Recensie] De coronapandemie is volop in gang wanneer Olivia Rönning wordt vermist. Haar collega Lisa Hedqvist gaat samen met Tom Stilton naar haar op zoek. Deze zoektocht leidt hen naar een afgelegen vakantiehuisje dat in brand staat. Ze vinden er het verkoolde lichaam van een vrouw. Ondertussen is hun voormalig leidinggevende Mette Olsäter benoemd tot nationale veiligheidscoördinator van het transport van de Covid-vaccins. Alles loopt goed, tot blijkt dat iemand deze leveringen wil saboteren.

Met De samaritaan hebben Cilla & Rolf Börjlind een spannende en maatschappelijk actuele thriller neergezet. Het is hiermee het zevende boek in de populaire serie rond Olivia Rönning en Tom Stilton. Naast het schrijven van boeken horen de auteurs ook als scenarioschrijvers tot de top van Zweden.

Het verhaal begint met een kort hoofdstuk over een persoon die op de vlucht is. Veel weten we nog niet, maar dit houdt je als lezer net in spanning. De gebruikte cliffhanger zet je direct op het puntje van je stoel. En dit is niet eenmalig, doorheen het verhaal zijn er meerdere cliffhangers te bespeuren. Op die manier kun je het boek moeilijk wegleggen. De spanning groeit met de verhaallijn mee, met vooral in het begin en het einde de nodige pieken. Verder zit de plot van De samaritaan uitmuntend in elkaar, met een grondig uitgewerkte dialoog tussen de ontvoerder en Olivia, de spannende zoektocht naar haar, en de sabotage van de Covid-vaccins. De continue afwisseling van de verschillende verhaallijnen houden de lezer aan het boek gekluisterd.

De auteurs hebben ervoor gekozen om een wel erg actueel thema in het boek te verwerken, namelijk de coronapandemie. Dit zal sommige lezers zeker een dubbel gevoel geven. Enerzijds omdat de pandemie intussen stillaan wat op de achtergrond aan het geraken is (voorlopig toch), en anderzijds omdat niet iedereen liefhebber is om weeral met dit thema geconfronteerd te geraken. Toch pakken Cilla en Rolf Börjlind het slim aan door er een misdaad aan te koppelen. Op die manier is het plots een uiterste interessant thema dat inspeelt op de voor- en tegenstanders van de vaccins. Een ander van maatschappelijk belang kaart de afschuwelijke praktijken van nertsfokkers aan.

De personages hebben allen een degelijke basis die reeds is gelegd in de voorgaande zes boeken. Ze zijn gekend en hun karakters zijn dus al grotendeels gevormd. Toch is het auteursduo erin geslaagd om nog extra diepgang in de personages te steken. Het maakt hun onderlinge interactie realistisch en intrigerend. Ook voor lezers die nu pas kennismaken met Olivia, Tom, Mette,… is alles redelijk duidelijk. Al blijft het toch aan te raden om eerst de vorige delen te lezen.

Cilla en Rolf Börjlind hebben een meeslepende en gedetailleerde schrijfstijl. Als scenarioschrijvers weten ze daarnaast perfect het verhaal als een film te projecteren. De omgeving, de gebeurtenissen, alles is tot in detail uitgewerkt zonder zichzelf hierin te verliezen. Het dreigende en machteloze gevoel dat doorheen het verhaal sluimert weet je als lezer te raken en doet je meevoelen met de personages.

De samaritaan is een Scandinavische thriller van hoog niveau. Na het wat tegenvallende Koudvuur gaat de lijn vanaf Bevroren goud duidelijk terug de goede kant op. Hoewel er weinig auteurs de coronapandemie verwerken in hun verhaallijn, hebben de Börjlinds dit aangedurfd. Het is een keuze die niet bij elke lezer in de smaak zal vallen. Ook ik had in het begin even mijn twijfels, maar die vervlogen al snel zodra duidelijk werd welke kant het verhaal opging. Uiteindelijk is het een meesterlijke zet geweest om de wereldwijde voor- en tegenstand jegens de vaccins in een spannende verhaallijn te gieten. Ik geef dan ook 4,5 sterren voor De samaritaan.