De schreeuw van Ambon

Zaterdag, 12 oktober, 2019

Geschreven door: Hein Bloemink
Artikel door: Jacqueline Stil

[Recensie] De schreeuw van Ambon Dit boek is een thriller van de bovenste plank. Het verhaal is spannend en houdt de lezer gekluisterd. De plot is fictief, maar ingebed in een context die waargebeurd is. Ze speelt in diverse  periodes om te beginnen in de jaren ‘ 70 toen de Molukkers in Nederland terroristische acties pleegden.

RMS

In de jaren ’50, na de onafhankelijkheid van Indonesië, lukt het de Molukken niet om zelfstandig te worden. De RMS (Republiek der Zuid-Molukken ) blijft een droom. Veel soldaten en officieren die meevochten aan Nederlandse zijde in het KNIL leger werden persona non grata in eigen land en emigreerden naar Nederland. Daar werden zij opgevangen met een uitkering, maar verder werd er eigenlijk nauwelijks naar hen omgekeken.

Dat bleef broeien in de Molukse gemeenschap, die gehuisvest werd in voormalige concentratiekampen. De jongere generatie Molukken zagen de trauma’s van hun ouders en wilden het er niet bij laten zitten. Zij verklaarden de Nederlandse overheid als hun vijand. Ze kaapten onder andere een trein, wat bloedig eindigde, en later nog een trein en een basisschool. De BVD (binnenlandse veiligheidsdienst) richtte in reactie daarop een speciale Molukken afdeling op.

Suharto

Vanuit Indonesië kwam er een delegatie naar de minister van Buitenlandse Zaken, om hem te verzoeken Ambon te kopen en zo te helpen eigen bestuur te krijgen. Dictator Suharto zat hier achter. Dit is het fictieve gedeelte van de plot.  De Nederlandse overheid besluit om hier niet op in te gaan, omdat zij het zien als chantage. De hoge ambtenaar die bij het gesprek aanwezig was heeft veel loyaliteit naar Indonesië en gaat op eigen houtje verder met dit aanbod. Dat levert hem een oneervol ontslag op. Hij onderhandelt met de Russische geheime dienst en dat gaat niet gemakkelijk.

Lokvogel

De Molukse vrouw Naomi Rinsampessy wordt tegen haar wil als lokvogel ingezet door De Indonesische geheime dienst. Dat gaat er niet zachtzinnig aan toe. De hoge ambtenaar, Rogier Delleman, wordt hals over kop verliefd op Naomi en dat blijkt wederzijds.

De deal met Rusland wordt voltrokken, maar dan verdwijnen alle betrokkenen. Wat is er aan de hand? Pas 38 jaar later komt er een onderzoek los, door een geïnteresseerde advocate. Hoe dat afloopt vertelt dit boek heel mooi.

Een voormalige BVD agent beveelt dit boek aan: “Een spitsvondig, fictief en op feiten gebaseerd goed gedocumenteerd verhaal.”