De selectie

Zaterdag, 29 december, 2018

Geschreven door: Kiera Cass
Artikel door: Sanne Wortman

Een droomprins en 35 wanna-be prinsessen

[Recensie] In de toekomst zijn de Verenigde Staten veranderd in een koninkrijk genaamd Illea waar de prins zijn vrouw vindt door middel van de selectie. Deze selectie is een soort reality tv-programma waarbij 35 vrouwen uit het hele land geselecteerd worden en naar het paleis komen om de prins te ontmoeten en hopelijk zijn hart te veroveren. America is een van die vrouwen maar zij is juist een van de weinigen die niet als laatste over wil blijven…

Even eerlijk. Als je niet van jurken, glamour en romantiek houdt dan is deze serie niks voor jou. Doe je dat wel, dan ga je genieten!

America is afkomstig uit een arm gezin en alle mooie, luxe dingen worden uitgebreid beschreven. Haar jurken, sieraden en prachtige kamer kon ik heel goed voor me zien. Fijn was wel dat ze door die luxe niet arrogant wordt. Ik vond haar karakter goed uitgewerkt, al ergerde ik me soms aan haar besluiteloosheid. Aan de andere kant maken imperfecte trekjes een karakter juist menselijk.

De liefde en romantiek waren echt genieten en het drama tussen de 35 deelneemsters ook. Daarnaast was er ook nog een spannend element omdat het koninkrijk Illea problemen heeft met rebellen die de koning van de troon willen stoten. Dat werd niet heel ver uitgewerkt – de verschillende jurken die America draagt krijgen beslist meer aandacht – maar het gaf toch wat spanning en het onthulde meer over wat er gebeurd is met de Verenigde Staten waardoor het nu Illea is.

Afgezien luxe en rebellen gaat dit boek toch vooral over romantiek. America had een vriendje voor de selectie en is een kandidaat om de vrouw van de prins te worden. Ik wil nu niet teveel verklappen over het verhaal, maar de spanning van deze driehoeksverhouding hield me wel bezig en de romantische momenten in het verhaal zijn heerlijk om bij weg te zwijmelen.

Het verhaal van America beslaat drie boeken die eigenlijk samen één boek vormen. Na boek 1 is het verhaal duidelijk nog niet klaar en je kunt deel 2 en 3 ook eigenlijk niet los lezen. Boek 3 heeft een duidelijk einde, maar er volgen daarna nog twee boeken die zich een aantal jaar later afspelen. Dit zijn De prinses en De kroon.

Er zijn ook vier novelles, korte stukjes van het verhaal uit het perspectief van andere personages. Deze zijn gebundeld in Lang & gelukkig, dus als je na het eerste deel nog geen genoeg hebt van deze romantische, glamoureuze wereld dan is er nog genoeg om verder te lezen!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles.