De Sluwe verleider

Zaterdag, 20 maart, 2021

Geschreven door: Nynke Laanstra
Artikel door: Agnes Eikema

“Wanneer Fien lucht krijgt van Lars zijn plannen zet zij haar angsten opzij en komt haar grootste demon opnieuw onder ogen…”

[Recensie] Nynke Laanstra heeft met haar hoop-geloof-liefde-trilogie erotische thrillers op haar naam staan. Deel twee, De sluwe verleider, borduurt voort op De losbandige vrouw.

Tussen deel 1 en deel 2 zitten twee jaren verschil waarin veel is gebeurd. Zo zijn Fien en Wim uit elkaar gegaan en proberen allebei hun leven weer op orde te krijgen. Fien werkt nog steeds als directrice in het tehuis, maar heeft een nieuwe uitdaging op haar pad gevonden. Ook blijkt ze nu zelfs goed contact met mevrouw Woudstra te hebben. Demonen uit het verleden zijn zo goed als verdwenen en de gemaakte excuses in de vele gesprekken hebben tot vergiffenis en zelfs tot wederzijds begrip geleid.

Maar niet alle demonen kunnen zich rustig houden. Lars heeft er alles voor over om Fien te straffen over wat in deel 1 is gebeurd. Hij zet alles op alles om haar op de knieën te krijgen; via haar oudste dochter Eva.

Aleck moet ervoor zorgen dat Eva heimelijk verliefd op hem wordt, waardoor hij haar beetje bij beetje kan verleiden in een situatie die haar moeder maar al te goed kent. De wereld van gedwongen seks en keiharde SM onder leiding van de sadistische Lars. Uiteraard werken de plannen van Lars. Eva valt als een blok voor Aleck en blijkt alles voor hem over te hebben.

Wanneer Fien lucht krijgt van Lars zijn plannen zet zij haar angsten opzij en komt haar grootste demon opnieuw onder ogen…

Met De sluwe verleider heeft Nynke Laanstra wederom een boek geschreven dat ontzettend plezierig leest. De schrijfwijze is hetzelfde als in deel 1; het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Misschien ligt het aan de leeftijd, maar op een gegeven moment valt Lars in herhaling. Hij blijft gal spuien en haatgevoelens uiten tegen Fien. De lezer wordt meerdere hoofdstukken op de tirades van Lars getrakteerd. Jammer genoeg lijken de tirades op elkaar en zorgen de hoofdstukken van Lars niet voor het opbouwen van spanning. Ook het verloop van het verhaal is niet verrassend en zelfs een beetje voorspelbaar. Zal er in deel drie een ‘en ze leefden nog lang en gelukkig-einde’ zijn of zorgt Nynke Laanstra voor een onverwachte wending?

Eerder verschenen op boekenz