De smaken van Italië

Zaterdag, 22 mei, 2021

Geschreven door: Marie Florence Es
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een must-have voor liefhebbers van de Italiaanse keuken

[Recensie] Het is moeilijk om over  Onno Kleyn schreef een recensie die iedereen naar de boekhandel zal doen snellen. En eigenlijk heb ik daar niet veel meer aan toe te voegen maar ik probeer het toch.

Door de plezierige no-nonsense manier van schrijven van Marie Florence van Es lees je het boek waarschijnlijk het liefst in één keer uit. In het zonnetje, onder de parasol als dat nodig is en een glas wijn erbij. En dan zoveel kennis over je uitgestort krijgen. Zijn er dingen die Marie Florence van Es niet weet als het gaat over streekproducten en de Italiaanse eetcultuur? Het zou me verbazen.

Wie zich beroepshalve of als hobby bezighoudt met de Italiaanse keuken zal veel herkennen en misschien al weten. Maar het boek bevat vaak toch nog nieuwe informatie. Ook de opzet van het boek is prettig. Alle trefwoorden (700 stuks) worden op alfabet besproken. Daarnaast zien we veel mooie foto’s. De recepten staan in  groene kaders en extra bijzondere informatie zien we terug in cognackleurige kaders.
Een overzicht van alle trefwoorden staat in een uitgebreid register dat ingedeeld is per regio. De recepten worden vermeld in een aparte lijst zodat je die snel kunt terugvinden.

Wie nog veel meer wil lezen zal smullen van de bronvermeldingen. Mijn lijstje met boeken die ik, naast De smaken van Italië, wil lezen is stevig aangevuld.

Hou je van de Italiaanse keuken? Wil je meer weten over de Italiaanse eetcultuur en ingrediënten? Of hou je van lekker eten in het algemeen? Dan is dit boek een absolute must have. Is er ook een minpuntje? Ja, dat is er. De titel is niet geweldig gekozen. Want het beroemde boek van Claudia Roden heeft dezelfde titel. Dat had dus iets origineler gekund. Koop dat boek!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl