De Spaanse liefdesleugen

Zaterdag, 12 november, 2022

Geschreven door: Elena Armas
Artikel door: Denise de Groot

Fake it till you make it

[Recensie] Je hebt veel verschillende romans over relaties. Eén type relatie die het goed doet bij lezers is enemies to lovers. Die verhalen gaan voornamelijk over koppels die elkaar niet mogen, maar waar toch de vonk overschiet. Vaak zie je deze vonk al van mijlen ver aankomen, maar ondanks de voorspelbaarheid doet dit genre het goed. De Spaanse Liefdesleugen is een hype op TikTok en in deze recensie lees je of dit boek de hype waard is.

In dit boek volg je Catalina. Haar familie denkt dat ze een vriend mee neemt naar de Spaanse bruiloft van haar zus. Dat heeft Catalina namelijk gezegd, maar er is één klein probleempje. Ze heeft namelijk geen vriend. Haar irritante collega Aaron Blackford biedt zich aan, maar daar zit ze helemaal niet op te wachten.

Dit boek is geschreven door Elena Armas. Elena is een Spaanse auteur en De Spaanse Liefdesleugen is haar debuut. Je kunt Elena kennen omdat ze jarenlang een bekende boekblogger was.

Ongeloofwaardig
Het boek begint heel snel. Je komt er al snel achter dat Elena een probleem heeft. Uit het niets is daar dan ook de oplossing. Haar irritante collega Aaron staat meteen klaar. Dit komt in eerste instantie een beetje gek over. Natuurlijk bestaat er iets zoals liefde op het eerste gezicht, maar dit voelt bijna ongeloofwaardig. Aaron is namelijk meteen hotel de botel, terwijl Catalina hem eerder haat. Catalina besluit om hem toch mee te nemen naar de bruiloft van haar zus. Aaron moet zich voordoen als haar vriend. De vraag is wat Catalina gaat doen als alles wel heel echt begint te voelen.

Vreemde taal
Er wordt veel Spaans gesproken in het boek. Dit wordt niet altijd vertaald. Hoewel de context wel duidelijk is, is dit voor de Nederlandse lezer toch wel vervelend.

Verder is het verhaal dus een beetje cliché, maar als je een beetje van feelgood boeken houdt dan past dit wel.