De Spiegel der Duisternis

Zaterdag, 1 augustus, 2020

Geschreven door: Dororthée Rooij, Sophie Pluim
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Zes onnavolgbare opdrachten

[Recensie] Lucy is in het Rijk, een magisch koninkrijk met verschillende gewesten waarin zij een sleutelpositie speelt in het voortbestaan van deze wereld. Samen met haar vrienden Alfred, Sam en Milstone trotseert ze zes Onnavolgbare Opdrachten, met als doel de Schaduwheer Jaldabaz verdrijven uit het Rijk. De spanningen lopen hogerop als het leger van Jaldabaz door de gewesten trekt, Lucy moet snel de opdrachten voltooien!

De Orde van de Gouden Leeuw is een verhaal in een magische wereld die je doet denken aan het oude Nederland, maar ook heel nieuw aanvoelt. Het eerste deel vond ik zeker spannend, maar eindigde alleen wat abrupt. Ik wilde wel verder gaan lezen, want ik was benieuwd of Lucy de schaduwheer kan stoppen! Deze uitgave ziet er ook weer fantastisch uit (met dank aan Sophie Pluim voor de omslag en de illustraties in het boek).

Hoewel je meteen middenin het verhaal stapt, weet Dorothée de Rooy ervoor te zorgen dat je toch in alle rust een opfrisser krijgt over de gebeurtenissen uit het eerste deel. Lucy krijgt meer informatie over haar bestemming, die ze samen met haar vrienden hoopt te behalen. Ook in dit deel, De Spiegel der Duisternis is er weer genoeg spanning en gaat Lucy met haar vrienden vele gevaren tegemoet, terwijl ze verschillende opdrachten probeert te voltooien. Nu vond ik haar avonturen op sommige momenten wat chaotisch omdat er haast geen rust was waarin Lucy kon reflecteren op de situatie, maar dat houdt de vaart er wel lekker in.

Het Rijk is een heel groot land vol verschillende mensen en krachten, wat ook goed terugkeert in dit deel. Je leert wat meer over bepaalde gewesten, wat ik zeer kon waarderen. Ook wordt het steeds duidelijker hoe alle gewesten met elkaar samenwerken, wat soms niet altijd even goed is. Het verhaal blijft mysterieus rondom bepaalde dingen die Lucy te weten wil komen, wat ervoor zorgt dat je na dit deel ook zeker het volgende boek wilt oppakken!

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Hoewel ik het einde van het vorige deel wat abrupt vond, had dit boek juist een heel pakkend einde. Het boek is vrij kort (wat mij betreft had het ook langer gemogen met meer worldbuilding), maar is juist heel vlot geschreven en heeft een spannende gebeurtenis op het einde waardoor je je afvraagt hoe Lucy hier uit kan raken. Het geeft een voorproefje over de grote gevaren die er gaan komen in het Rijk, dus ik wacht met smart op het volgende boek!

Voor het eerst verschenen op Nerdy geeky fanboy

Winter (1+)

Herfst (1+)