De storm

Dinsdag, 25 augustus, 2020

Geschreven door: John Grisham
Artikel door: Carlita Van Rossum

Een vlot geschreven thriller met een boeiend plot

[Recensie] Bruce Cable is de eigenaar van Bay Books, een goedlopende boekwinkel op Camino Island. Auteurs komen graag bij hem hun boeken promoten en Bruce geniet zo van zijn werk dat hij bijna de hele dag aan het werk is. Totdat orkaan Leo op het eiland afstevent en het openbare leven totaal stil legt. Tot overmaat van ramp blijkt Bruce’s vriend Nelson, een bestsellerauteur, de storm niet overleefd te hebben. Terwijl Bruce een helpende hand biedt aan de eilandbewoners, komt hij erachter dat de dood van Nelson weinig van doen heeft met orkaan Leo. En nu er niemand meer in zijn boekwinkel komt, heeft hij alle tijd om uit te zoeken wie het op Nelson gemunt had en waarom. En dan blijkt de werkelijkheid nog vreemder dan het boek dat Nelson zojuist geschreven heeft. Een boek waar niet iedereen even blij mee is.

John Grisham behoeft eigenlijk geen introductie, aangezien hij al ruim dertig jaar thrillers schrijft die gretig worden gelezen door een groot publiek. Ook in De storm komt Grishams jarenlange ervaring duidelijk naar voren. Hoofdpersoon Bruce komt sympathiek over en krijgt ondersteuning van andere personages, de een wat kleurrijker dan de andere. Grisham omschrijft op realistische wijze wat de impact van een storm is op het gevoel van veiligheid en op de sociale relaties. Ook komt de onrust van Bruce goed naar voren; eigenlijk weet hij zich niet goed raad met de veranderingen op het eiland en richt hij zich op anderen om niet te veel bezig te hoeven zijn met zijn eigen beslommeringen.

Dat de storm slechts het startpunt is van een verhaal dat een heel andere kant op gaat dan wat je in eerste instantie denkt, maakt deze thriller interessant genoeg om het in rap tempo uit te lezen. Het doet je ook nadenken over de invloed van macht en de gevolgen hiervan voor een groot deel van de wereldbevolking.

De storm is een vlot geschreven thriller met een boeiend plot, waar voor de overzichtelijkheid best een aantal personages weggelaten had mogen worden. Niet het beste boek van Grisham, maar toch zeker 3 ½ ster waard.

De jongens uit Biloxi

Sparringpartners

De storm