De strijd om de zon

Zaterdag, 9 oktober, 2021

Geschreven door: A.G. Riddle
Artikel door: Willemijn Gigase

Goede dosis science ficiton

[Recensie] Na alle gebeurtenissen in Winterwereld hebben Emma en James zich in Kamp Zeven gevestigd. Ze proberen de draad weer op te pakken en genieten van het ouderschap. Als NASA ontdekt dat verschillende asteroïden uit de Kuipergordel zijn weggebroken realiseert James zich iets schokkends: het Raster is terug. Het wil de mensheid uitroeien en zal niet stoppen tot dat iedereen van de Aarde verdwenen is. James probeert de mensheid te redden terwijl Emma zelf ook iets ontdekt, maar dan dichter bij huis. De laatste overlevenden gaan de oorlog tegen het Raster aan, maar de kansen zijn ongelijk.

Trilogie
Winterwereld heeft dit deel een trager tempo. De introductie van de wereld en haar karakters zijn natuurlijk achter de rug en dat biedt meer ruimte voor achtergrondinformatie, monologen en diepgang. In het begin is de zonkracht weer terug en ontdooit de aarde weer. Het lijkt dan ook weer goed te gaan, maar dan komt er een hele regen aan kleinere asteroïden naar de aarde.

De strijd
Het begin en einde van dit boek zijn erg spannend. Het tempo loopt goed, de spanning wordt opgebouwd en de puzzelstukjes blijven steeds net buiten handbereik. De strijd barst in dit tweede deel pas echt los. Natuurlijk om de zon, maar ook voor het overleven van de gehele mensheid. De ene tegenslag volgt de ander op. A.G. Riddle heeft dit in een logische volgorde beschreven. Toch is het middenstuk saai en blijft het verhaal wat te lang hangen. De continu nieuwe gesprekken over de techniek en andere informatie over de mogelijkheden van de ruimteschepen en leven in de ruimte worden langdradig.

Science Fiction
Nog meer dan in Winterwereld komt er in dit boek meer science fiction voor. Vooral tegen het einde beschrijft A.G. Riddle alles prachtig en neemt hij de lezer echt mee naar de ruimte. Over het einde gesproken, het is erg spannend. Het middenstuk laat misschien wat te wensen over, maar na het einde wil je alsnog door met het derde en laatste deel van de serie, De Verdwenen Kolonie.

Dood en sneeuw
De Strijd om de Zon is een stuk meer divers dan zijn voorganger. Verschillende elementen werken samen om een meeslepend verhaal neer te zetten. Het einde levert meer vragen dan antwoorden op, wat er natuurlijk voor zorgt dat je deel drie in huis moet hebben.

Eerder verschenen op willemijngigase.com

De Lange Winter-Trilogie 3 - De verdwenen kolonie

De strijd om de zon